لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

"فصلِ دیگر افغانستان"


نیویارک تایمز

روزنامهء نیویارک تایمز در شماره اخیرش در یک مطلب تحت عنوان: " فصلِ دیگر افغانستان" می نویسد:

بارک اوباما رییس جمهور امریکا فیصله کرد که روند خروج سربازان ایالات متحده را از افغانستان آهسته سازد.

اما به نوشته روزنامه او و رییس جمهور افغانستان مکلفیت دارند تا ثابت نمایند که سرمایه گذاری اضافی امریکا با ارزش است.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد که این آسان و ممکن نخواهد بود.

در مطلب آمده است که حکومت افغانستان در مدت بیش از ده سال برای خود کفا شدن اش در برابر برداشتن گام های راسخ در بخش های سیاسی، اقتصادی و نظامی به دشواری مقاومت کرده است.

نیویارک تایمز می نویسد که رییس جمهور اوباما هنگام دیدار با همتای افغانش در قصر سفید بر پلان خود تاکید کرد و گفت، در سال 2017 میلادی که دوره کارش خاتمه می یابد، تعداد عساکر امریکایی را در افغانستان به یک هزار سرباز کاهش می دهد.

روزنامه هم چنان نوشته است که رییس جمهور اشرف غنی نسبت به حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان بیشتر جدی و یک شخص مسوول است.

در این مطلب نیویارک تایمز آمده است که آقای غنی حین سخنرانی در اجلاس مشترک هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده از عساکر امریکایی که در افغانستان خدمت کرده اند و مالیه دهنده های ایالات متحده سپاسگذاری کرد و سخنرانی وی مورد استقبال گرم قرار گرفت.

آقای غنی به هنگام بازدید از دفتر نیویارک تایمز گفت که به حکومت افغانستان وقت داده شده است تا تعهدات اش را عملی کند.

به نوشته روزنامه، رییس جمهور اشرف غنی در مقایسه به حامد کرزی رییس جمهور پیشین تلاش های جدی سیاسی را در زمینه گفت و گو و مصالحه با طالبان مسلح آغاز کرده است.

زیرا جنرالان امریکایی هم به این باور اند که مشکل افغانستان صرف از راه سیاسی حل شده می تواند.

نیویارک تایمز می نویسد، با آنکه در گفت و گو های صلح پیشرفت قابل ملاحظه به نظر نمی رسد اما رییس جمهور اشرف غنی برای بهبود روابط با پاکستان گام های مهم برداشته است.

فارین پالیسی

نشریه فارین پالیسی در مورد محکومیت یک افسر پولیس افغان که با ضرب گلوله یک عکاس اسوشیتد پرس را کشته بود یک مطلب نشر کرده است.

این نشریه می نویسد که این افسر پولیس به نام نقیب الله از سوی ستره محکمه افغانستان به 20 سال حبس محکوم شده است.

این مامور پولیس، انیا نایدرینگهاوس یک عکاس اسوشیتد پرس را در سال 2014 به ضرب گلوله کُشت و کِتی گانون خبرنگار این آژانس را زخمی نمود.

در مطلب آمده است، گانون پس از شنیدن این حُکمِ ستره محکمهء افغانستان گفت که او طرفدار اعدام نیست.

وی افزود می داند که از جانب انیا صحبت می کند و می گوید یک فردی که اعصاب اش را از دست داده نمی تواند از تمام مردم افغانستان نماینده گی کند.

روزنامه به نقل از گانون نوشته است: خیلی علاقه مند کار خبرنگاری در افغانستان است و پس از بهبود وضعیت صحی اش به این کشور باز خواهد گشت.

XS
SM
MD
LG