لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

"پاکستان هیچ گاه خواستار یک حکومت مقتدر در افغانستان نیست"


رئیس جمهور افغانستان پس از به قدرت رسیدن تلاشهای گسترده را برای بهبود روابط کابل و اسلام آباد آغاز کرد.

رئیس جمهور غنی کوشیده تا موانعی در برابر تقویت روابط کابل با واشنگتن را نیز از میان بردارد.

او از ایالات متحدهء امریکا خواست که پروسهء خروج نیروهایش را از افغانستان آهسته بسازد.

به گفتهء کارشناسان، آقای غنی به پاکستان رو آورد تا اسلام آباد را تشویق کند که طالبان را وارد میز مذاکرات با کابل بسازد.

این اقدامات رئیس جمهور غنی مخالفان و موافقانش را در داخل افغانستان دارد.

کارشناسان امور سیاسی به این باور اند که پاکستان زیاد قابل اعتبار نیست و پالیسی آقای غنی در قبال پاکستان بیش از حد نرم است.

نصر الله ستانکزی، یکی از این کارشناسان و استاد پوهنتون کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، که پاکستانی ها همیشه خواسته اند تا جامعه بین المللی از عینک آنها به افغانستان نگاه کند:

" پاکستان هیچ گاه خواستار یک حکومت مقتدر در افغانستان نیست. نقطهء دیگر اینست که پاکستان مخالف نزدیکی روابط کابل با رقیب دیرینهء اش یعنی هند است. در چهار نقطهء ستراتیژیک پاکستان تغییر قابل ملاحظه بوجود نیآمده که سبب اعتماد بالای این کشور و نزدیکی بیش از حد میان پاکستان و حکومت افغانستان شود. "

اما شماری از کارشناسان می گویند، پالیسی سال های گذشته حکومت قبلی افغانستان در قبال امریکا و پاکستان، برای افغانستان زیانبار ثابت شده است.

ودیر صافی، استاد پوهنتون کابل می گوید، که منافع حکومت و مردم افغانستان ایجاب می کند که کابل با واشنگتن و اسلام آباد رابطهء نزدیک داشته باشد:

" اگر رئیس جمهور غنی بتواند روابط را با پاکستان بهتر بسازد، این از لحاظ سیاسی، امنیتی، اصل همسایه گی و انکشاف به نفع هر دو کشور است.

به همین ترتیب، بهبود روابط افغانستان با امریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان برای آینده افغانستان، مردم این کشور، منطقه و جهان بسیار اهمیت دارد. "

رئیس جمهور افغانستان هنگام دیدار از ایالات متحدهء امریکا ابراز امیدواری کرد که افغانستان و پاکستان عاقلانه عمل کنند و از غرق شدن جلوگیری کنند.

اما رئیس جمهور غنی در مورد بهبود روابط افغانستان با پاکستان در جریان دیدار از امریکا به طور محتاطانه ابراز خوشبینی کرده است.

هارون میر، کارشناس دیگر در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته است، آغاز بازی مبادله اتهامات با واشنگتن از سوی حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان، سبب شده بود تا روابط افغانستان و امریکا به پایین ترین سطح سرد شود.

میر افزوده، که رئیس جمهور غنی، حامد کرزی نیست و ابراز آرزومندی کرده که رئیس جمهور غنی در این بخش به موفقیت دست یابد.

XS
SM
MD
LG