لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

اوباما در بیرون کردن نیروهایش از افغانستان بیش از حد علاقمند است


باستون هیرالد

روزنامهء باستون هیرالد مقالهء تحلیلی دارد در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان.

ترودی روبین نویسندهء این مقاله نوشته است که اوباما در بیرون کردن نیروهای خود از افغانستان بیش از حد علاقمند است.

نویسنده می گوید بارک اوباما رییس جمهور امریکا اعلان کرده که نیروهای امریکایی را تا پایان سال 2016 میلادی از افغانستان بیرون خواهد کرد.

به باور نویسنده، این ضرب الاجل علاقمندی طالبان را نسبت به گفت و گوهای صلح با حکومت به رهبری رییس جمهور اشرف غنی کم ساخته است.

مقاله نویس می گوید که به دنبال بیرون شدن صدهزار نیروی امریکایی از افغانستان، نیروهای افغان آن چنان که باید نتوانسته اند طالبان را با بن بست رو به رو سازند.

به باور نویسنده، نیروهای افغان هنوز هم به حمایت هوایی، استخباراتی، مالی و لوژستیک امریکا نیاز دارند، حتی پس از سال 2016 میلادی.

نویسندهء این مقاله باستون هیرالد می گوید که تداوم حضور ده هزار سرباز و مشاور باقیماندهء امریکایی در افغانستان ارزش سمبولیک دارد که از اهمیت نظامی اش فرارتر می رود، زیرا این پیام را به جهان می رساند که ایالات متحدهء امریکا هنوز هم به حمایت از یک افغانستان با ثبات متعهد است.

فارن پالیسی

"نامنظم ها" عنوان مقالهء تحلیلی است که در نشریهء فارن پالیسی چاپ شده است.

مقاله نویس استدلال کرده که مسلح ساختن افراد در محلات در جاهای مثل افغانستان و عراق به هدف کار مشترک با نیروهای پولیسِ که با چالش رو به روستند، یک راه حل نیست، بلکه به باور نویسنده یک بمب ساعتی است.

در ادامهء این مقاله آمده است که بزرگترین خطر در رسیدگی به کمبودی های امنیتی این است که ساختار پولیس موازی می تواند به سرعت از کنترول خارج شود و غالباً سبب افزایش خشونت ها می شود، چون تاکتیک های شان مبارزه با خشونت توسط خشونت است.

مقاله نویس می گوید که جامعهء بین المللی در افغانستان و عراق در ادامهء تلاش هایش در بخش امنیتی، روی مسلح سازی و آموزش ملیشه های محلی تمرکز کرد و آنان را یاری رساند تا در برابر شورشگری ها، فعالیت های جرمی و افراطگرایی خشونت آمیز از خود دفاع کنند.

در ادامهء این مقالهء فارن پالیسی آمده است که قدرت بخشیدن به این نیروهای محلی از راه حمایت مالی و غیرمالی هدف درازمدت برقراری ثبات را به دلایل گوناگون خدشه دار می سازد: اول از مشروعیت پولیس ملی کاسته می شود و دیگر این که مانع بر سر راه تطبیق حاکمیت قانون ایجاد می شود.

نتیجه گیری مقاله نویس این است که به جای تقویت گروه های محلی، باید روی تقویت توانایی های پولیس ملی سرمایه گذاری شود.

مقاله نویس پیشنهاد می کند که استخدام استوار بر شایسته سالاری، آموزش حرفه ای، توسل به قانون، و فراهم آوری حمایت ها در بخش طب عدلی در جریان تحقیق می تواند موثر واقع شود.

XS
SM
MD
LG