لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

سرور دانش میگوید، امیدوار است انتخابات آینده شفاف باشد


در حالی که بر سر ترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی سر و صدا ها بلند است، اما معاون دوم رئیس جمهور اشرف غنی می گوید که این کمیسیون به کارش ادامه خواهد داد.

سرور دانش روز چهار شنبه در نشست معرفی 16 نامزد وزیر به ولسی جرگه گفت که اصلاحات در نظام انتخاباتی از وظایف مهم حکومت است:

" اصلاحات انتخاباتی نه بلکه یک وظیفهء مهم و مسوولیت ملی و قانونی ماست که باید به دقت و همه جانبه عملی شود .و خوش بختانه اکنون کمیسیون مربوطه به فرمان رئیس جمهور تشکیل شده وامیدواریم که با اقدامات که صورت میگیرد در سال آینده یک انتخابات شفاف و عادلانه پارلمانی و عاری از هر نوع تخلف داشته باشیم. "

رییس جمهور اشرف غنی پیش از سفر اش به ایالات متحده امریکا، طی فرمانی رییس و سایر اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را معرفی کرد.

این کمیسیون به شمول نماینده ملل متحد 15 عضو دارد که شکریه بارکزی به حیث رئیس آن انتخاب شده است.

اما ریاست اجراییه و یک تعداد از جناح های دیگر روی ترکیب و بخصوص رییس انتخاب شده از سوی ریاست جمهوری برای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی انتقاد کرده اند.

عبدالمبین خیرخواه یکی از کارشناسان مسایل انتخاباتی در کشور می گویدکه باید اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی افراد بی طرف و متخصص باشند.

به باور آقای خیرخواه در ترکیب این کمیسیون به این مساله توجه صورت نگرفته است:

" از چهره های بی طرفی که در نهاد های جامعه مدنی از جمع خانم ها و در نهاد های رسانه یی چهره های وجود دارد و از اساتید پوهنتون ها چهر های استند که متخصص در امور انتخابات استند و اگر از جامعه بین المللی چهره های بی طرف میبود بسیار خوب می شد. "

ریاست جمهوری افغانستان تا حالا درباره احتمال آوردن تغییر درترکیب کمیسیون اصلاحات انتخاباتی چیزی نگفته است.

برخی از تحلیلگران افغان همگفته اندکه به درنظرداشت فرصت اندک به زمان بر

گزاری انتخابات ولسی جرگه، آوردن چنین تغییری ناممکن به نظر می رسد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG