لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

روی طرح یک موافقتنامه در باره برنامه اتمی ایران، توافق صورت گرفت


ایران و شش کشور مقتدر جهان دیروز گفتند که در مذاکرات پیرامون برنامه هسته یی تهران روی عرصه های مهم یک موافقتنامهء همه جانبه توافق صورت گرفت که قرار است در ماه جون امسال نهایی شود.

رییس جمهور امریکا می گوید، توافق جوانب مذاکره کننده روی طرح یک موافقتنامه در باره برنامه اتمی ایران، یک گام تاریخی به شمار می رود.

بارک اوباما دیروز در سخنرانی اش در واشنگتن گفت، مذاکره کننده گان چنین یک موافقهء مناسب را انجام دادند که با خواست های مهم آنها مطابقت دارد:

" پس از تلاش های چند ماههء شدید دیپلوماتیک، ما به طرح یک موافقتنامه توافق کردیم. این یک خبر خوب است. این توافق چنین یک موافقهء است که با خواست های اساسی ما برابر می باشد. این طرح همه راه های را مسدود می کند که می توانست ایران را قادر به ساختن سلاح اتمی سازد. "

رییس جمهور بارک اوباما اضافه کرد، بر اساس این توافق برای 10 سال آینده محدودیت های بر برنامه های اتمی ایران وضع می شود.

رییس جمهور امریکا در ادامه سخنرانی خود گفت، کار هنوز تمام نشده و موافتنامه نهایی امضاء نگردیده است. قرار است مذاکره کننده گان کار و تلاش شان را برای رسیدن به یک توافقنامه همه جانبه تا پایان ماه جون امسال دوام دهند.

وزیر خارجه امریکا می گوید، تفاهم بدست آمده در شهر لوزان یک پیشرفتی مهم به شمار می رود که برای یک موافقتنامه مناسب راه را هموار می سازد که همه خواهان آن بودند.

جان کری گفت، فیصدی ذخایر یورانیم غنی شدهء ایران بر اساس توافق آینده کاهش یافته و یا در بازار های بین المللی به فروش خواهند رسید.

وزیر خارجه بریتانیا گفت، توافق روی نکات ابتدایی زمینه را برای یک توافق مهم و مناسب فراهم می کند و انگیلا میرکل صدراعظم آلمان گفت، جامعه جهانی برای توقف برنامه اتمی ایران هیچگاه تا این حد نزدیک نشده بود.

گزارش های می گویند، جان کری وزیر خارجه امریکا با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف و دیگر مذاکره کننده گان دیروز تا شام گفتگو کردند.

فدریکا مغرنی رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا گفت، بر اساس توافق ظرفیت غنی سازی یورانیم ایران تا حد کاهش می یابد.

این مقام بلند رتبه دیپلوماتیک اتحادیه اروپا گفت، بر طبق موافقتنامه یک مقدار معین یورانیم غنی شده که در حال حاضر در اختیار ایران قرار دارد، از این کشور گرفته می شود:

" اتحادیه اروپا همهء تعزیرات اقتصادی را که در ارتباط به برنامه اتمی وضع کرده بود، به حالت تعلیق در آورده و ایالات متحدهء امریکا هم تعزیرات درجه دوم اقتصادی و مالی خود روی برنامه اتمی ایران را هم در حالت تعلیق قرار می دهد. این اقدام پس از تایید این موضوع از سوی اداره بین المللی نظارت انرژی اتمی صورت می گیرد که ایران تعهدات خود را در رابطه با برنامه اتمی اش عملی کند. "

گزارش ها می گویند، صدراعظم اسراییل هشدار داده است که توافق با ایران به جای جلوگیری از ساختن سلاح اتمی، زمینه را برای ساختن بمب اتمی در این کشور مساعد می سازد.

XS
SM
MD
LG