لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

روحانی: 5+1 پذیرفت که غنی سازی در ایران برای هیچکس تهدید نیست


حسن روحانی رییس جمهور ایران
حسن روحانی رییس جمهور ایران

رییس جمهور ایران یک روز پس از تفاهم سیاسی میان این کشور و قدرت های جهانی بر سر چهارچوب توافق اتمی از این تفاهم ستایش کرده آنرا یک خاطرهء تاریخی برای ملت ایران عنوان کرد.

حسن روحانی در یک سخنرانی که از سوی تلویزیون دولتی ایران دیروز نشر شد گفت، ایران به این باور است که تهدید و اعمال فشار بر دیگران در جهان امروز کار آمد ندارد و در هر توافق باید همهء جوانب دخیل برنده باشند:

" در چهار چوبی که تا دیشب به آن رسیدیم 5+1 پذیرفته اند که ایران دارای غنی سازی در خاک خود باشد. یعنی آنچه که تا دیروز می گفتند غنی سازی در ایران تهدید برای منطقه و جهان است، امروز همه قبول کردند که غنی سازی در ایران برای هیچکس تهدید نیست."

یک روز قبل از این سخنان رییس جمهور ایران، نمایندگان این کشور، امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روی جوانب اساسی چهارچوب یک توافقی که فعالیت های اتمی ایران را محدود و تعزیرات وضع شده بر این کشور را لغو می سازد با هم توافق کردند.

روحانی افزود که اکنون هر دو جانب برای رسیدن به توافق نهایی باید وعده های خود را عملی سازند.

قرار است توافق نهایی تا پایان ماه جون امضا شود. بسیاری ایرانی ها به شمول آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه تهران از تفاهم این کشور با قدرت های جهانی استقبال کردند.

یک محصل بنام علی رضا در تهران در بارهء این تفاهم گفت:

" خوبه بخاطر اینکه تحریم ها برداشته می شود ولی تاثیر اش این است که اقدامات هسته ای ما یک کمی کمتر می شود در کل. ولی در کل به نظرم به نفع کشور ما است."

ولی برخی محافظه کاران از این تفاهم انتقاد کرده گفتند که جانب ایرانی در مذاکرات بسیار انعطاف پذیری نشان داده و این تفاهم برنامه اتمی ایران را ضعیف می سازد.

در عین حال حکومت اسراییل در برابر این تفاهم ابراز مخالفت کرد.

مارک ریگیف سخنگوی صدراعظم اسراییل آنرا یک گام به سوی یک مسیر بسیار خطرناک توصیف کرد.

بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل دیروز گفت در هر توافقیکه با ایران امضا می شود باید این کشور به طور واضح و بدون ابهام حق موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسد.

قصر سفید گفت، رییس جمهور امریکا در تماس تلیفونی اخیر خود به صدراعظم اسراییل گفته است پیشرفت در جبههء اتمی نگرانی ها در بارهء حمایت تهران از تروریزم و تهدید به اسراییل را کاهش نمی دهد.

XS
SM
MD
LG