لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

آیا قتل فرخنده فرهنگ خشونت علیه زنان را تغییر خواهد داد؟


دیلی بریز

نشریهء دیلی بریز در مقالهء این سوال را مطرح کرده که آیا قتل فرخنده فرهنگ خشونت علیه زنان در افغانستان را تغییر خواهد داد؟

این مقاله با داستان زنده گی دختری آغاز می شود به نام مستعار آمنه.

آمنه به دیلی بریز گفته است: "من حالا دختری نیستم که یک هفته پیش بودم، قتل فرخنده مرا تغییر داده است."

به گفتهء آمنه در یکی از همین روز های نزدیک هنگامی که او در راه روان بود پسری برایش چیزی گفته و خواسته او را اذیت کند.

آمنه می گوید در گذشته این گونه حرکات را نادیده می گرفت اما این بار در مقابل پسر جوان ایستاده و به او گفته است: "از من چی میخواهی؟ میخواهی مرا فرخندهء دیگر بسازی؟ پس بیا من آماده ام." سپس همان پسر بدون آنکه حرفی بزند محل را ترک کرده است.

نشریهء دیلی بریز به نقل از آمنه می نویسد که گفته است مانند او شمار زیادی از زنان استند که دیگر این گونه برخورد را تحمل کرده نمی توانند و دیگر خاموش نخواهند ماند.

آمنه که با نام مستعار خود را به خبرنگار دیلی بریز معرفی کرده و حاضر نشده نام اصلی اش درین مقاله ذکر شود همچنان گفته است که مردان هیچگاه نمی گذارند که ما با آنها مساوی باشیم. ما نیاز به نیروی زیاد داریم و ما باید بالاتر آنها باشیم.

اکزَماینر

نشریهء اکزَماینر به موضوع دیگری توجه کرده، "مصرف پول مالیه دهنده های امریکا در افغانستان."

در تازه ترین شمارهء اکزماینر گزارشی نشر شده که عنوان آنست "45 میلیارد دالر از پول مالیه در افغانستان گُم شده است"

به نوشتهء نشریه، میلیون ها دالر در افغانستان ناپدید شده و سیگار یا دفتر سرمفتش ایالات متحدهء امریکا از امور بازسازی افغانستان، مدیریت و محاسبات نا درست پنتاگون را مقصر می داند.

در بخشی ازین گزارش آمده است که بخش عمدهء پول بازسازی افغانستان مالیهء است که امریکایی ها می پردازند و این در حالیست که بودجهء دفاعی خود ایالات متحده در حال کاهش است و در بحث های جاری بالای بودجهء سالانه حکومت نیز تلاش می شود که بودجهء دیگر اداره ها نیز کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG