لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

برخی از کشورهای همسایه مانع ساخت بند های آب در افغانستان شده اند


از سالها به اینسو آب های افغانستان مورد استفاده کشورهای همسایه بوده است.

به تازه گی وزارت انرژی و آب از تلاش ايران برای ایجاد موانع روی بازسازی بند کمال در ولایت نیمروز و بند کجکی در هلمند پرده برداشت.

سلطان محمود محمودی سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان می گوید، هر چند آنان بار ها با ایران در این باره گفتگو کرده اند، اما هنوز هم دیده شده که این کشور در این بخش مداخله کرده است.

آقای محمودی که روز یک شنبه از سوی مشرانو جرگه به مجلس عمومی فراخوانده شده بود تاکید کرد که افغانستان در ساخت بند های آب از سوی برخی از کشور های همسایه بخصوص ایران با مشکلات فراوان رو به رو است:

" انشا الله مسئوولیت می گیریم که بتوانیم در زمان معینه بند کمال خان و بند کجکی و سایر بند ها را بسازیم و دو کمیسار باید داشته باشیم یکی از ایران و دیگر از افغانستان تا کار بند کمال خان به اجرا گذاشته شود و از منافع افغانستان انشان الله دفاع خواهیم کرد."

نگرانی ها از ایجاد موانع در ساخت بندهای آب از سوی کشور های همسایه بخصوص ایران در حالی مطرح می شود که حکومت افغانستان سال گذشته برای ساخت بند کمال خان توافقنامهء را با تاجکستان امضا کرد.

به اساس توافقنامه، این بند باید تا سال روان هجری شمسی اعمار می شد، اما به دلیل همین گونه مداخلات تمام نشده است.

پیش از این ایران استفاده از آب های بندکمال خان را حق قانونی اش دانسته است، اما افغانستان این کار ایران را خلاف توافقنامه حق آب میان افغانستان و این کشورکه 27 سال پیش امضا شده است، می داند.

در این حال، هیئت اداری مشرانو جرگه می گوید که در این باره با حکومت افغانستان گفتگو خواهند کرد.

عبدالله قرقل معاون دوم مشرانو جرگه به رادیو آزادی در مورد گفت:

"در این باره با رئیس جمهور گفتگو خواهیم کرد، ما پیش از این نیز با رئیس جمهور گفتگو کرده ایم ما در برابر مردم مسئوول هستیم و از یک قطره آب کشور ما دفاع خواهیم کرد."

خواستیم تا دیدگاه سفارت ایران را در این باره نیز داشته باشیم، اما دفتر رسانه های سفارت این کشور در کابل گفتند که سفیر در بیرون از افغانستان به سر می برد.

وزارت انرژی و آب گفته است که افغانستان به علت چندین دهه جنگ، نتوانسته منابع آبی اش را درست مدیریت و استفاده کند.

گفته می شود که سالانه پنج کشور همسایه افغانستان بخصوص ایران و پاکستان، در حدود 50 میلیارد لیتر آب به ارزش در حدود 50 میلیارد دالر آب این کشو را رایگان به دست می آورند.

کارشناسان افغان تاکید دارند که حکومت باید برای جلوگیری از ضایع شدن آب های افغانستان اقدامات جدی را روی دست گیرد و مانع دست درازی کشور های همسایه در این خصوص شود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG