لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

حبیب یار: برنامه های برای صادرات اموال تجار افغان روی دست داریم


نجلا حبیب یار رئیس اداره انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع افغانستان
نجلا حبیب یار رئیس اداره انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع افغانستان

مسوولان اداره انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند که برای تقویت بخشیدن صادرات اموال تجار افغان در سال جاری برنامه های مختلف را روی دست دارند.

نجلا حبیب یار رئیس این اداره روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که به اساس این برنامه ها، برای تاجران قرضه داده می شود و همچنان در بخش انتقال اموال تجار افغان سهولت های در نظر گرفته شده است:

"ما چند روز بعد یک برنامهء داریم که همراه ترانسپورتیشن کمپنی که دی ایچ اِل است، تفاهمنامه را امضا کنیم که تقریبأ 45 درصد از طریق اداره انکشاف صادرات برای صادر کننده گان تخفیف داده می شود، مطلب اینست که یکی از دلایل که صادرات از خود پاکستان می شود یکی هزینه آن است که بیشتر می باشد و ما می خواهیم که این هزینه را کاهش بدهیم تا صادرات مستقیماً از افغانستان صورت گیرد."

اداره انکشاف صادرات افغانستان برای افزایش سهولت و به هدف بیشتر شدن صادرات اموال تجار افغان با بانک انکشافی افغانستان و کمپنی مالی کلیو افغان قراردادی را به امضا رسانید.

مسوولان این اداره می گویند، دهاقین و تاجران می توانند در جریان سه سال هفت میلیون دالر امریکایی قرضه بدست بیاورند و در مقابل باید چهار، درصد تیکتانه بپردازند.

در این حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته که حکومت در بخش صادرات به اهداف که در سال گذشته داشت، دست نیافته است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، برای صادرات شصت درصد هدف تعیین شده بود، اما این رقم به دست نیامده است:

"ما پیشبینی های می کردیم که در سال 1393 باید بالاتر از شصت درصد صادرات ما افزایش پیدا کند اما متاسفانه که این رقم به 33 درصد رسید. بر اساس پالیسی اداره انکشاف صادرات افغانستان برای پنج سال ما باید هر سال پانزده درصد حداقل صادرات ما افزایش پیدا کند که خوشبختانه در سال 1392 بیش از پنجاه درصد بود در سال 1393 امیدوار هستیم که از سی درصد پایین نشود و در سال 1394 باز هم امیدوار هستیم که بیشتر از پنجاه درصد صادرات داشته باشیم."

آقای قوقندی علت کاهش صادرات را ناامنی، جنجال های انتخابات سال گذشته و مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان کرد.

سال گذشته از افغانستان به ارزش 374 میلیون دالر میوه خشک و تازه، قالین، سنگ های قیمتی و مواد مختلف دیگر به خارج صادر شده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان امضا قرارداد حکومت با کمپنی ترانسپورتی (دی ایچ ال) را به دیده قدر می نگرد.

خان جان الکوزی معاون این اداره به رادیو آزادی گفت، این کمپنی در انتقال به موقع اموال تجار به خارج، شهرت جهانی دارد:

"یک کمپنی قدرتمند است. اگر واقعاً این کار صورت بگیرد بسیار خوب خواهد بود. ما استقبال می کنیم از اینکه اموال ما را صادر کند. ما با مشکلات زیاد مواجه هستیم. در راه دور و دراز اموال ما ایستاده مانده اند. اگر واقعاً این کار صورت بگیرد به نفع ما است و از آن استقبال می کنیم."

حکومت افغانستان می گوید، تلاش ها جریان دارد تا در ده سال آینده بین صادرات و واردات یک تعادل به میان آید.

مسوولان وزارت تجارت و صنایع می گویند که پلان دارند تا در صادرات اموال تجار افغان، سالانه پانزده درصد افزایش را به بوجود آورند.

کارشناسان امور پیشنهاد می کنند که حکومت باید با همچون اقدامات و عقد قرارداد ها، میزان صادرات افغانستان به خارج از کشور را افزایش دهد.

نگین جهان آرأ

XS
SM
MD
LG