لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

"عقب نشینی اوباما در افغانستان عواقب را در پی خواهد داشت"


روزنامه واشنگتن تایمز مطلب را تحت عنوان: "عقب نشینی اوباما در افغانستان عواقب را در پی خواهد داشت" نوشته است.

واشنگتن تایمز می نویسد: رییس جمهور بارک اوباما در مورد بیرون شدن از افغانستان واضح به نظر میرسد. بارک اوباما پایان عملیات رزمی کشورش در افغانستان را در ماهء دسمبر سال گذشته میلادی اعلان کرد و در حال حاضر ده هزار عسکر امریکایی در این کشور مستقر اند.

به باور نویسنده مطلب، با آنکه نیاز به کار زیاد است اما در حقیقت امریکا پیشرفت های در افغانستان داشته ولی اکنون بیم آن وجود دارد که همین پیشرفت های خورد نیز بخاطر تمایل اوباما برای بیرون شدن از افغانستان از دست بروند.

واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد، تصمیم اوباما برای تاخیر در خروج نیرو های امریکایی از افغانستان یک تصمیم خوشآیند است، اما با آن هم این تصمیم خیلی خورد و خیلی ناوقت است زیرا خروج بطی نیرو ها هنوز هم از افغانستان ادامه دارد.

روزنامه همچنان می نویسد: سال گذشته بسیاری ما امیدوار بودیم که با امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن حضور نیرو های امریکایی در افغانستان حفظ شود، اما امروز این امید بیجا به نظر میرسد زیرا رییس جمهور بارک اوباما در نظر دارد تا تمام نیرو های امریکایی را تا ختم 2017 میلادی از آنکشور بیرون کند.

به باور واشنگتن تایمز این بدین معناست که افغانستان با خطر مبدل شدن مانند سایر کشور های شرق میانه که بخاطر تصمیم رییس جمهور اوباما تنها رها شدند دچار خواهد شد.

روزنامه عراق را مثال داده می نویسد: رییس جمهور اوباما در 2011 میلادی تمام نیرو های کشورش را از عراق بیرون کرد که در نتیجه آن امروز عراق با گروه تندرو دولت اسلامی درگیر است.

نویسنده مطلب این پرسش را مطرح کرده که در صورت ترک افغانستان گروه دولت اسلامی هدف مشترک را با رهبران طالب دنبال خواهد کرد؟ به نظر نویسنده همچو همکاری بعید به نظر نمیرسد زیرا در واقعیت همچو همکاری از قبل آغاز شده است.

روزنامه کوریا تایمز در مورد یک شفاخانه کوریایی در افغانستان پرداخته و نوشته است "کوریایی ها دانه های امید را در افغانستان کاشته اند".

کوریا تایمز می نویسد: مردم از کابل برای معالجه به شفاخانه کوریایی واقع در شهر بگرام ولایت پروان میآیند.

با آنکه چندین شفاخانه در کابل وجود دارد اما مردم برای رفتن به شفاخانه کوریایی نه تنها 70 کیلومتر را طی می کنند بلکه خطرات مسیر راه را نیز می پذیرند.

روزنامه به نقل از محمد سلیم صایب سفیر افغانستان در کوریا نوشته که می گوید: بنابر اخلاق خوب کاری کارکنان شفاخانه کوریایی آنها توانسته اند قلب مردم افغانستان را بدست آوردند.

همچنان روزنامه کوریا تایمز به نقل از چو ینگ گیو رییس شفاخانه کوریایی در بگرام نوشته که می گوید، احترام متقابل است به گفتهء چیو ینگ گیو آنعده از کارمندان شفاخانه کوریایی که پس از تکمیل دوره خدمت از افغانستان دوباره به سویل پایتخت این کشور میایند افغانستان را یاد می کنند زیرا خاطره های خوبی با خود میاورند و همچنان تجربه خوبی کاری با همکاران افغان خود در زمینه معالجه مریضان پیدا می کنند.

کوریا تایمز می گوید، با آنکه کارمندان کوریایی این شفاخانه پس از یک سال از بگرام میروند اما دوباره داوطلبانه به افغانستان بر می گردند.

XS
SM
MD
LG