لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

جسد یک دختر جوان از داخل یک چاه در هرات پیدا شد


مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات می گویند در جریان سال گذشته تاکنون دست کم سی تن از زنان به صورت مرموز در این ولایت به قتل رسیده اند.

در همین حال نیروهای کشفی پولیس در هرات شب گذشته جسد پوسیده یک زن را از داخل یک چاه کشف کرده و سه تن را به اتهام این قضیه بازداشت کرده اند.

جسدی که شب گذشته از سوی نیروهای پولیس در هرات کشف شده است متعلق به فریبا دختر جوان است که در آستانه فراغت صنف دوازدهم مکتب بوده است.

فریبا از شش ماه به این سو از نزدیک خانه مسکونی اش در مرکز شهر هرات لادرک شد ولی نیروهای پولیس شب گذشته جسد اش را از داخل یک چاه که در محدودۀ یک کورس آموزشی موقعیت دارد، کشف کرده اند.

جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه هرات می گوید، نیروهای پولیس سه تن را به شمول مسوول کورس بازداشت کرده و تحقیقات بخاطر روشنایی بیشتر این قضیه آغاز شده است.

عزیز الرحمن جامی مسوول بخش عاجل شفاخانه حوزه وی هرات می گوید مشاهدات طبی نشان می دهد که فرد مقتول چند روز قبل کشته شده و جسد اش که به داخل یک بوجی قرار داده شده بود از سوی نیروهای امنیتی به شفاخانه انتقال یافته است.

مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات این روند را تکان دهنده توصیف کرده می گویند که در جریان سال گذشته تا کنون دست کم سی و شش تن از زنان در حوزه غرب قربانی شده که بیست و هشت تن از آنان در هرات بوده است.

ملکه رسولی معاون زنان در دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات می گویند، بیشتر این زنان بخاطر تن ندادن به ازدواج های اجباری از سوی خانواده های شان کشته شده اند و همچنان هفت تن از آنان در ولایات فراه و بادغیس بخاطر خشونت های فامیلی از منازل شان فرار کرده و سپس به فیصله علمای محل و همکاری خانواده های شان محکمه صحرایی شده اند.

با آنکه افزایش خشونت علیه زنان در ولایت هرات در غرب افغانستان نگرانی نهاد های حقوق بشری و دفاع از حقوق زنان را برانگیخته است اما لیلا سامانی یکی از فعالان حقوق زن در هرات وضعیت موجود را افزایش آگاهی زنان در برابر حقوق شان عنوان کرده و این روند را مبارزه در برابر خشونت های موجود علیه زنان می پندارد.

هرات از جمله ولایاتی افغانستان است که بیشترین آمار خشونت علیه زنان را نسبت به سایر ولایات این کشور به خود اختصاص داده است.

در چند سال گذشته زنان در این ولایت سرحدی افغانستان بخاطر آنچه خشونت های خانواده گی خوانده می شد دست به خود سوزی می زدند اما آمار خودسوزی زنان در این اواخر کاهش چشمگیری یافته است ولی از دو - سه سال به این طرف شماری از زنان به وسیله چاقو سربریده شده و یا هم توسط ریسمان خفه گردیده اند.

با این حال مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات عدم تطبیق قانون بالای عاملین این حوادث را از بزرگترین دلایل خشونت علیه زنان در غرب افغانستان می دانند.

شاه پور صابر هرات

XS
SM
MD
LG