لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

عفو بین الملل: زنده گی زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان با خطر مواجه است


گزارش سازمان عفو بین الملل نشان می دهد که هیچ زنی در افغانستان در بیرون از خانه مصونیت ندارد.

این سازمان گزارش اش را زیر نام " زنده گی آنان در معرض خطر است" به روز سه شنبه در کابل منتشر کرد.

این گزارش روی مشکلات زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان تمرکز یافته است.

در گزارش آمده است که این زنان با مشکلات مختلف از جمله تهدید، تجاوز جنسی و سوء قصد مواجه اند.

سلیل شیتی منشی عمومی سازمان عفو بین الملل هنگام نشر این گزارش گفت، در کنار زنان مدافع حقوق بشر، داکتران، معلمین، وکیلان، پولیس و خبرنگاران زن همچنان نه تنها از سوی طالبان مسلح مورد حمله قرار می گیرند، بلکه از سوی جنگ سالاران و مقام های دولتی نیز مورد تهدید قرار می گیرند.

آقای شیتی گفت، قوانین که از آنان حمایت بکند ضعیف است و یا اصلاً تطبیق نمی شود.

وی گفت، این مکلفیت حکومت افغانستان است که باید به شکل پیشگیرانه و سریع در رابطه به این قضایا پاسخ بگوید و اقدامات لازم را اتخاذ نموده و تحقیقات جدی را در رابطه انجام دهد:

"این مسئله دقیقاً در نقطه مرکزی گزارش ما قرار دارد که مسوولیت حکومت در قبال این قضایا چه است، حکومت افغانستان مطابق قوانین ملی و تعهدات بین المللی اش مکلف است تا از حقوق زنان در این کشور حمایت کند، تمرکز گزارش ما هم همین است که چگونه اطمینان حاصل کنیم که پاسخ حکومت در هر دو صورت یکی برای جلوگیری از حملات اقدامات پیشگیرانه چه خواهد بود و در صورت وقوع حمله چگونه می تواند در برابر آن پاسخ سریع و موثر بدهد."

گزارش " زنده گی آنان در معرض خطر است" بر اساس مصاحبه سازمان عفو بین الملل، با پنجاه زن مدافع حقوق بشر و اعضای خانواده آنان در سراسر افغانستان در بین ماه های اگست تا نوامبر سال گذشته میلادی تهیه شده است.

یافته های این گزارش به گونه واضح نشان می دهد که مقام های افغان از جدی گرفتن تهدیدات علیه زنان مدافع حقوق بشر، خودداری می کنند.

در این گزارش آمده که پیگیری این قضایا بسیار نادر بوده و هنگامی که این زنان مدافع حقوق بشر، خشونت و یا تهدید علیه خود شان را گزارش می دهند، زنده گی آنان با خطر بیشتر مواجه می شود.

در این گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است که حکومت افغانستان از واقعیت تهدید های که زنان مدافع حقوق بشر با آن مواجه اند چشم پوشی می کند.

در این میان حکومت افغانستان در پاسخ به یافته های این گزارش می گوید که کاملاً متعهد به تامین حقوق بشر و حقوق زن بوده و مکلف به تطبیق قانون است.

اجمل عابدی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، این گزارش از قضایای مربوط به دوره های پیشین تهیه شده است و تاکید کرد که از هیچ مورد که حقوق اتباع افغانستان در نقض نشود چشم پوشی نخواهد شد:

" دولت افغانستان کاملاً به حقوق بشر و حقوق زن متعهد است و در عین حال باید یاد آور شویم که فصل دوم قانون اساسی افغانستان که دولت مکلف به اجرای آن است در رابطه به حقوق تمام اتباع افغانستان و حقوق بشر و حقوق زنان وضاحت کامل دارد و در عین حال دولت مکلف به اجرای قانون اساسی افغانستان است."

فرهنگ معافیت از مجازات و نحوه پذیرش خشونت علیه زنان در جامعه از فکتور های اساسی افزایش خشونت علیه زنان پنداشته می شود.

شماری از مدافعین حقوق زن می گویند، اگر جلو تهدیدات علیه زنان در افغانستان گرفته نشود این مسئله سبب کمرنگ شدن و حتی عدم حضور اجتماعی زنان خواهد شد.

آنان روی ایجاد یک سیستم حفاظتی که بتواند مصونیت زنان افغان را تضمین کند، تاکید می کنند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG