لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

فیروز: تا دو هفته آینده جلو فعالیت شفاخانه های غیر معیاری گرفته میشود


فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

معیاری نبودن خدمات صحی در شفاخانه های خصوصی، عرضه ادویه بی کیفیت از سوی کارخانه های دوا سازی و نیز نبود عملیات خانه های عاجل و معیاری در برخی ازشفاخانه های دولتی و شخصی از جمله مشکلات استند که اکنون وزارت صحت عامه تصمیم گرفته که تا دوهفته دیگر به آن به طور جدی رسیده گی کند.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که این وزارت در بررسی های که به کمک تیم های نظارتی از شفاخانه های خصوصی داشته دریافته است که بسیاری از این شفاخانه ها به گونۀ معیاری خدمات صحی را برای مریضان ارائه نمی کنند و برخی از آنها حتا جواز فعالیت هم ندارند.

آقای فیروز هر چند از این شفاخانه ها نام نمی نبرد، اما گفت که تا دوهفتۀ دیگر جلو کار این شفاخانه ها در شهر کابل را خواهد گرفت:

"قبلاً عرض کردیم، شفاخانه های ما عرضه خدمات صحی نمی کند، سکتور خصوصی واقعاً به شکل سمارقی رشد کرده در حدود پنجاه کمپنی دوا که وارد می کند در لست سیاه بیاید بیشتر از 50 شفاخانه خصوصی تنزیل موقف می کند چون شفاخانه بستردار است باید به مراکز ابتدایی تشخیصیه تبدیل شود و یک تعداد شفاخانه ها باید جواز کار شان گرفته شود تیم های نظارتی وزارت صحت عامه به شکل تجدیدی در شهر کابل شروع کرده انشاالله در برخی مناطق دیگر افغانستان هم انشالله انکشاف داده می شود."

تصمیم جدی بر بستن برخی از شفاخانه های غیر معیاری خصوصی و کار خانه های دوا سازی در کشور در حالی از سوی وزارت صحت عامه اتخاد شده که مردم همواره از خدمات غیر معیاری این شفاخانه ها و دوا های وارداتی بی کیفیت شکایت کرده اند.

به علت همین مشکلات، سالانه صد ها تن از باشنده گان کشور با مصارف گزاف مریضان شان را به خارج جهت تداوی می برند.

وزیر صحت عامه می گوید که تا چهار ماه دیگر برخی از شفاخانه ها عملیات خانه های عاجل با تجهیزات صحی و معیاری برخوردار خواهد شد.

اما مسوولان، کمبود بودجه را یکی از مشکلات جدی در وزارت صحت عامه افغانستان خوانده اند.

سازمان صحی جهان یا WHO گفته که به کمک هایش با وزارت صحت عامه افغانستان ادامه می دهد.

داکتر ایمان شان کیتی نماینده سازمان صحی جهان در کابل در نشست خبری به مناسبت روز جهانی صحت گفت:

" دبلیو اچ او از طریق ایجاد پالیسی ها، رهنمود ها و قوانین متعهد به حمایت وزارت صحت عامه افغانستان در بخش ایجاد و تقویه سیستم غذایی است. تا مصونیت غذا در این کشور یقینی گردد. دبلیو اچ او با فراهم آوردن حمایت های تخنیکی، اعضای این وزارت را در بخش مصونیت غذایی آموزش داده است."

تصمیم بر بستن برخی از شفاخانه های خصوصی و کار خانه های دوا سازی در حالی از سوی وزارت صحت عامه جدی گرفته شده که بسیاری از افغانها از خدمات غیر معیاری،بی پروایی داکتران و نیز ادویه های بی کیفیت شکایت داشته اند.

اینکه آیا واقعاً وزارت صحت عامه خواهد توانست جلو فعالیت شفاخانه های غیر معیاری و دوا های بی کیفیت را بگیرد، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG