لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

ایران و ترکیه روی دریافت راه حل سیاسی جهت ختم جنگ در یمن موافقه کردند


ترکیه و ایران روی ضرورت برای دریافت راه حل سیاسی جهت پایان دادن جنگ یمن موافقه کردند. جنگ که تنش های را در روابط بین این دو کشور همسایه ایجاد کرده است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران این مطلب را دیروز پس از گفتگوها با همتای ترکی اش رجب طیب اردغان در یک کنفرانس خبری مشترک بیان کرد.

این کنفرانس خبری به طور مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد.

حسن روحانی گفت، ما در مورد عراق، سوریه، و فلسطین گفتگوی طولانی داشتیم.

او گفت:

" دو کشور با سایر کشور های منطقه کمک کنیم تا انشاالله در یمن شاهدی شرایط باشیم که آن شرایط منجر شود به یک صلح، ثبات، امنیت و دولت فراگیر با گفتگو های یمنی"

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران که از شورشیان حوثی یمن حمایت می کند، حملات هوایی توسط کشور های عربی به رهبری عربستان سعودی را که ترکیه نیز از آن حمایت کرده، محکوم نموده است.

رجب طیب اردغان رییس جمهور ترکیه در اواخر ماه مارچ آنچه را که او عزم ایران برای تسلط در یمن خواند محکوم کرده، از تهران خواست تا تمام قوای خود را از یمن، سوریه و عراق بیرون بکشد.

رجب طیب اردغان در این کنفرانس خبری گفت:

"ما باید یکجا گفتگو و مذاکره کنیم تا به این خونریزی و کشتار پایان دهیم. ما جوانب درگیر را گرد هم آورده مطالعه کنیم که این تسهیلات را تا چی حد می توانیم فراهم کنیم و چگونه می توانیم میاجیگری نمائیم؟ ما روی جزییات در باره این گفتگوها نیاز داریم و من امیدوارم که در این راستا پیشرفت و نتایج داشته باشیم."

ترکیه و ایران در مورد سوریه نیز با هم مخالف اند.

رجب طیب اردغان در این سفرش با آیت الله علی خامنی رهبر مذهبی ایران نیز ملاقات کرد.

این دو کشور همسایه با وجود این تنش ها می خواهند تجارت بین تهران و انقره را تا سی میلیارد دالر در سال 2015 بلند ببرند.

XS
SM
MD
LG