لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

مظاهره چیان: ایران از مجبوریت مهاجرین افغان سوء استفاده نکند


پس از آنکه ایران در جنگ یمن، عراق و سوریه دخیل دانسته شد، بار دیگر برخی از افغان ها ادعا دارند که ایران در این جنگ از افغان های مقیم در آن کشور به نفع خود استفاده می کند.

در عکس العمل به همین موضوع صدها تن از اعضای حزب مشارکت ملی افغانستان روز سه شنبه در مقابل سفارت ایران دست به تظاهرات زدند.

آنان ایران را مهتم نموده تاکید کردند که این کشور یک تعداد از افغان های مهاجر را مجبور می سازد تا برای اشتراک در جنگ به سوریه، یمن و عراق بروند.

این افراد با سر دادن شعارهای برضد ایران از پارک شهر نو کابل تا سفارت ایران، راهپیمایی کردند.

تظاهر کننده گان همچنان گفتند که ایران از برخی خانواده های افغان در آن کشور استفاده سیاسی و نظامی نموده، تلاش دارد تا برخی از این مهاجرین را در جنگ های مذهبی، دخیل سازد.

نجیب الله کابلی ریس حزب مشارکت ملی افغانستان گفت که بیش از 350 افغان در جنگ یمن، عراق و سوریه کشته شده اند و اجساد شان نیز لادرک است.

آقای کابلی افزود که ایران در امور داخلی افغانستان نیز خواهان مداخله است و باید افغان ها جلو آن را بگیرد:

" همیش با آنها رفتار انسانی و اسلامی از طرف رژیم ایران نشده و ناحق یک تعداد افغان ها اعدام می گردد و از مجبوریت های افغان ها سوی استفاده میکند 350 تن از افغان ها که در جنگ های سوریه، یمن و عراق کشته شده اند جوابگوی آن ایران می باشد. "

اعضای حزب مشارکت ملی افغانستان همچنان گفتند که ایران به این تخطی ها اکتفا نکرده، بلکه ده ها افغان مهاجر را بی گناه اعدام و محکوم به قید دراز مدت کرده و گفته می شود که به آنان گوشزد شده که اگر در جنگ یمن سهم گیرند مورد عفو قرار خواهند گرفت.

قبل از این نیز گزارش های به نشر رسیدند که گویا ایران برخی از خانواده های افغان را در بدل 500 دالر تشویق کرده تا در برخی از جنگ های خارجی سهم گیرند.

این تظاهرات درحالی راه اندازی شده که پیش از این هم در برخی از شبکه های اجتماعی تصاویر و ودیوهای را منتشر شد که نشان دهنده اشتراک برخی از افغان های مقیم ایران در جنگ سوریه و عراق بوده است.

خواستیم در این مورد نظر سفارت ایران در کابل را نیز داشته باشیم، اما آنها از ابراز نظر خود داری کردند.

در این حال وزارت خارجه افغانستان می گوید که در گذشته نیز شکایات مشابه مطرح شده که این وزارت در خصوص تحقیق نموده ؛ اما تا حالا شواهد موثق این مورد بدست نیامده است.

سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، در صورت اثبات این اتهامات، حکومت افغانستان به گونه رسمی در برابر ایران، اقدام خواهد کرد:

" ما خلاف قوانین پذیرفته شده بین المللی مهاجرین این را محکوم می کنیم اما قبل هم ادعا های صورت گرفته بود که ما واکنش نشان دادیم و نماینده گی ما با مقامات ایران مطرح کردند و آن را رد کردند و ما هم شواهد موثق در این مورد نداریم. "

به اساس گزارش ها، هم اکنون حدود سه میلیون مهاجر افغان در کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان به سر می برند.

اکثراً گزارش های به نشر رسیده که مقامات ایرانی با مهاجرین افغان برخورد نا درست می کنند.

آگاهان می گویند که حکومت افغانستان باید در خصوص حل مشکلات مهاجرین افغان در ایران و پاکستان، یک استراتیژی ملی را ترتیب کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG