لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

مقامات افغان و امریکایی روی وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفتگو کردند


معاون وزارت امور خارجه امریکا می گوید، در دیدار با مقامات افغان در مورد تعهدات حکومت روی وضعیت حقوق بشر و تلاش های بیشتر در این زمینه، گفتگو کرده است.

تام مالینوفسکی معاون وزارت خارجه امریکا در امور دیموکراسی و حقوق بشر در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفت، رییس جمهور و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان در سفر ماه گذشتۀ شان به واشنگتن، تلاش های را در رابطه با بهبود حقوق بشر در این کشور وعده داده بودند و وی در دیدار دیروز در مورد چگونگی عملی کردن با آنان، گفتگو و مذاکره کرد:

"من خواستم در این مورد با آنها گفتگوی تفصیلی نمایم که چگونه این تعهدات عملی شود. این یک مسالۀ پیچیده و دشوار است، اما فکر می کنم که رهبران افغان در این رابطه ارادۀ نیک و عملی دارند و ایالات متحده نیز می خواهد از راه های ممکن آنان را در این قسمت کمک و همکاری کند."

معاون وزیر خارجه امریکا در ادامه مصاحبه خود به رادیو آزادی گفت، در عرصه بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان گام های نخستین برداشته شده اما ایالات متحده خواهان اقدامات بیشتر است:

"ما گام های نخست را مشاهده کردیم. اما این اقدامات مقدماتی اند و به اصلاحات عمیق، اراده و عملکرد رهبران نیاز دارد که ما آن را ترغیب می کنیم. ما طبعاً به حیث کمک کنندهء نیرومند حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان خواهان محاسبه در این مورد هستیم."

معاون وزیر خارجه امریکا این مطلب را در زمانی بیان می کند که در چند هفتۀ اخیر موضوع تخطی از حقوق بشر در افغانستان به بحث های داغ مبدل شده است.

رییس جمهور افغانستان در سفرش به امریکا تاکید کرد که حکومت برای تلاش در زمینۀ بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان متعهد است.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اخیراً گفته است که گزارش این کمیسیون بنام ترسیم منازعه افغانستان، که تخطی های از حقوق بشر را در افغانستان مستند ساخته، آماده نشر می باشد.

همزمان با این، سازمان عفو بین المللی در یک گزارش که روز سه شنبه به نشر رساند، در مورد امنیت زنان فعال حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته است که زنان مدافع حقوق بشر به ارعاب، تجاوز جنسی و ترور روبرو اند.

آقای مالینوفسکی اضافه کرد، وزارت خارجه امریکا نیز گزارش تازۀ را در ارتباط به ارزیابی های خود در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را به نشر خواهد رساند.

XS
SM
MD
LG