لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

پیمان امنیت جمعی روی تهدید ناشی از ظهور (IS) در افغانستان بحث کرد


اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (سی اس تی او) در تاجکستان ملاقات نموده و روی تهدید ناشی از ظهور گروه تندرو دولت اسلامی در افغانستان بحث کردند.

کشور های ارمنستان، بله روس، قزاقستان، قرغزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان شامل این پیمان اند.

وزارت دفاع روسیه می گوید، در ملاقات که پنجشنبه میان اعضای این یپمان صورت گرفت، روی چالش های امنیتی که کشور های عضو ( سی اس تی او) با آن روبرو اند بحث شد. اما به گفتۀ خبرگزاری دولتی تاجکستان، وضعیت فعلی افغانستان با توجه به فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی محور اصلی این بحث را تشکیل می داد.

ظریف شریف زاده معاون اول وزارت دفاع تاجکستان در نشست خبری که پس از انجام این ملاقات با خبرنگاران داشت گفت که محور بحث وضعیت افغانستان و فعال شدن گروه تندرو دولت اسلامی در آن کشور و همچنان تاثیر آن بر کشور های عضو پیمان امنیت جمعی بود.

به گفتهء ظریف شریف زاده، اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی در این بحث روی استفاده از نیروی مشترک در برابر چالش های امنیتی و همچنان ایجاد یک سیستم هوایی و دفاع مشترک تبادل نظر کردند.

سوال اینجاست که گروه تندور دولت اسلامی تا چه حد در افغانستان جای پا یافته است؟

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت:

"بدون شک داعش و حضور آن در افغانستان یک حقیقت انکار ناپذیر است. فراموش نکنید که مناطق مرزی شمال افغانستان آهسته آهسته بسوی ناامن شدن می رود که زمینه را برای گسترش فعالیت گروه دولت اسلامی مساعد می سازد. در حین حال تبدیل شدن بیرق سفید به سیاه بر اساس اختلافات فکری و عدم کاریابی و مسایل دیگر که افغانستان درگیر آن است به عنوان یک تهدید جدی متصور می شود."

روسیه قبلاً نیز در مورد افزایش فعالیت افراد وابسته به گروه دولت اسلامی در کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی ابراز نگرانی کرده گفته بود که این تهدید باید از طریق افزایش حضور نظامی روسیه در آسیای مرکزی جلوگیری شود.

رهبری سازمان پیمان امنیت جمعی را روسیه به عهده دارد و رییس این سازمان بار ها در مورد ظهور این گروه و تهدید آن در آسیای میانه ابراز نگرانی کرده است.

رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در دسمبر 2014 میلادی در مورد وضعیت در افغانستان اظهار نگرانی کرده و از کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی خواست تا گام های لازمی بازدارنده را به مقابل تهدید های که از افغانستان سرچشمه می گیرد، بردارند.

پوتین در آن زمان گفته بود که کشورهای سازمان امنیت جمعی باید فعالیت های مشترک را با افغانستان انجام دهند.

XS
SM
MD
LG