لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

قوقندی: تاجکستان بزودی شامل تفاهمنامۀ "ابتا" خواهد شد


مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، این کشور به زودی با یکجا شدن تاجکستان با تفاهمنامه ترانزیتی و تجارتی این کشور و پاکستان، به یک کشور ترانزیتی در منطقه مبدل خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با تطبیق این تفاهمنامه در کنار بدست آمدن تسهیلات صادراتی، افغانستان می تواند کشورهای آسیای میانه را به آسیای جنوبی وصل کند.

وی، پیوستن تاجکستان با این تفاهمنامه را در تقویت روابط اقتصادی میان سه کشور و رشد تجارت و ترانزیت در منطقه مهم خواند:

"بر اساس این توافقنامه موتر های پاکستان از سرحدات افغانستان به تاجکستان برود و به همان شکل موتر های تاجکستان از مرز های افغانستان به پاکستان برود، موتر های افغانستان هم بتوانند به تاجکستان و تا آخرین نقطه پاکستان برود.

این تفاهمنامه سه جانبه بدون شک در رشد تجارت و ترانزیت در افغانستان، پاکستان و تاجکستان بسیار مهم است و مهمتر از همه رشد صادرات ما به کشور های دورتر از تاجکستان و پاکستان سهل و ساده شده و افزایش میابد."

آقای قوقندی گفت، با تطبیق این تفاهمنامه که قرار است تا پانزده روز دیگر به امضا برسد، مشکلات تجار افغان به حداقل آن کاهش خواهد یافت.

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان پس از شریک شدن تاجکستان به توافقنامۀ ترانزیتی و تجارتی افغانستان، پاکستان نام آن از "ابتا" به "پتا " مبدل خواهد شد.

تفاهمنامۀ "ابتا" از سال 2010 میلادی تا کنون نافذ است که بر اساس این قرارداد، محموله های تجارتی پاکستان تا بنادر مهم افغانستان انتقال می یابند و در مقابل محموله های تجارتی افغانستان نیز به بنادر مهم پاکستان از جمله واگه می روند و در آنجا تخلیه می گردند.

در این میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان با آنکه سه جانبه شدن توافقنامۀ تجارتی و ترانزیتی میان این کشور و پاکستان را در بلند بردن نقش جغرافیای اقتصادی افغانستان در سطح منطقه با اهمیت می خواند اما به مشکلاتی در راستای عملی شدن آن اشاره می کند.

آذرخش حافظی رئیس کمیته روابط بین المللی این اتاق با توجه به تجربه عملی شدن توافقنامه "ابتا" در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانی که برخورد صادقانه در عملی شدن این اسناد وجود نداشته باشد، امضای چنین مورد می تواند به ضرر افغانستان باشد:

"شمولیت رسمی تاجکستان به حیث یک شریک هم به نفع افغانستان است هم به ضرر آن، به نفع از آن جهت است که اهمیت رسمی جغرافیای اقتصادی ما بلند می رود و افغانستان به گونۀ رسمی به یک دهلیز مبدل می شود، اما دوم این که این کشور ها می توانند بحیث یک حق از آن استفاده کنند به همین گونه که آنان تا کنون حق خود را به درستی گرفته اند و ما نتوانستیم اقلام مندرج در "ابتا" را بدست بیآوریم، تا وقتیکه یک برخورد صادقانه در رویه عملی بوجود نیاید، امضای این گونه اسناد هر کدام اش می تواند به یک دام جدید برای افغانستان مبدل شود."

افغانستان به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد، فاقد بندر و خطوط کشتی رانی است، از این سبب برای واردات اقلام و اجناس ضروری به بنادر کشور های همجوار بخصوص پاکستان نیازمند است.

اما به گفته کارشناسان امور اقتصادی، پاکستان با منع قرار دادن بارگیری تجار افغان از بنادر کراچی و واگه، تجار افغان را مجبور می سازد تا برای بارگیری استفاده از موتر های پاکستانی را ترجیح دهد.

به باور این آگاهان حکومت افغانستان نتوانسته است با وجود امضای توافقنامۀ تجارتی و ترانزیتی با پاکستان حق مندرج اش در این توافقنامه را، بدست بیآورد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG