لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

برخی وکلا: رهبران حکومت وحدت ملی در تأمین امنیت کشور توجۀ لازم ندارند


افزایش ناامنی ها در چند روز اخیر در شهر های بزرگ افغانستان مردم عام و ولسی جرگه این کشور را به شدت نگران ساخته است.

اکثریت اعضای ولسی جرگه می گویند که حملات اخیر مخالفان مسلح دولت در کشور پذیرفتنی نیست و حکومت باید برای جلوگیری آن اقدامات جدی را روی دست گیرد.

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که جنجال بر سر قدرت به وظیفه رهبران حکومت وحدت ملی مبدل شده و آنان به تامین امنیت کشور توجۀ لازم ندارند.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در نشست روز شنبه این جرگه گفت، ناامنی ها در کشور در حالی ادامه دارد که وزارت دفاع هنوز نیز از سوی سرپرست اداره می شود.

وی گفت، این وضعیت خود نشان دهنده آن است که کشور در وضعیت بد قرار دارد:

"تداوم این وضعیت در حالتی که وزیر دفاع کشور یکی از مهم ترین وزارت برای ثبات و نهاد مسوولیت پذیر در افغانستان است متأسفانه این وزارت در جمع کابینه دیده نمی شود این خود نشان دهنده از وضعیت بد افغانستان در چارچوب حکومت ماست."

ولسی جرگه افغانستان در حالی از افزایش ناامنی ها در کشور نگران است که در چند روز اخیر شهر های بزرگ کشور چون کابل، جلال آباد، مزارشریف و غزنی شاهد حملات انتحاری و انفجاری بوده اند.

به اساس معلومات نهاد های امنیتی کشور، در این حملات حدود 30 تن کشته و بیش از 60 تن دیگر زخمی شده اند.

برخی از اعضای ولسی جرگه و مردم عام انتقاد دارند که رهبران حکومت مشغول کشمکش ها و اختلافات داخلی خود بوده و توجۀ چندان به امنیت کشور ندارند.

نقیب الله فایق نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه با اشاره به حملات اخیر در چند شهر بزرگ کشور می گوید که رهبران حکومت وحدت ملی سرگرم تقسیم قدرت می باشند:

"تمام وظایف دو داکتر صاحب محترم تقسیم قدرت شده است نه تامین امنیت. از شما وکلا تقاضا می نمایم که معرفی وزیر دفاع را جدی بگیریم. ما در عین حالیکه وزیر دفاع نداریم وزیر داخله چنان کارا نیست و صلاحیت ها به یکی دو نفر به ارگ مختص شده است."

با این همه وزارت داخله افغانستان می گوید، بخاطر مهار ساختن حملات اخیر روی برنامه امنیتی تازه کار کرده اند و با تطبیق آن تلاش می کنند جلو این حملات گرفته شود.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

" برای مهار این حملات و حملات بهاری دشمن ما روی یک برنامه امنیتی تازه کار کردیم. انشاالله با تطبیق آن و برنامه های دیگر جلو این حملات گرفته می شود."

بحث امنیت و افزایش ناامنی ها در کشور به یک بحث جدی در میان سیاسیون و مردم عام کشور مبدل شده است.

مردم عام از رهبران حکومت می خواهند که تامین امنیت را در صدر کار های شان قرار دهند و جنجال روی تقسیم قدرت را کنار بگذارند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG