لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

"امریکا هنوز هم درگیر نزاع مسلحانه در افغانستان است"


د هیل

روزنامۀ د هیل "THE HILL" از قول مشاور حقوقی وزارت دفاع امریکا می نویسد با اینکه واشنگتن در ماه دیسمبر گذشته پایان ماموریت حربی خود در افغانستان را اعلان کرد، امریکا هنوز هم درگیر یک نزاع مسلحانه در افغانستان است.

روزنامه زیر این عنوان عکس چند عسکر امریکایی را در یک ساحۀ جنگ در افغانستان نشر کرده است.

دی هیل از قول ستیفن پریستول نوشته که طبق قانون بین المللی امریکا در برابر شورشیان طالب، القاعده و دیگر نیروهای وابسته به آن در افغانستان در حالت جنگ قرار دارد.

او گفته است هر چند حضور امریکا در افغانستان کاهش یافته و ماموریت آن محدود شده ولی واقعیت این است که دشمنی فعالانه ادامه دارد.

مشاور حقوقی ارشد وزارت دفاع امریکا می افزاید: " عملیات نیروهای امریکایی در افغانستان مهم بوده است. خلاصه اینکه دشمن از مقاومت دست نکشیده و خشونت مسلحانه قابل ملاحظه ای ادامه دارد."

روزنامۀ THE HILL در تبصرۀ خود بر اظهارات مشاور حقوقی وزارت دفاع امریکا می نویسد که سخنان وی با اعلان ماه دسمبر گذشتۀ رئیس جمهور امریکا تناقض دارد که گفته بود ماموریت حربی در افغانستان خاتمه می یابد و طولانی ترین جنگ خارجی در تاریخ امریکا به یک پایان مسوولانۀ خود می رسد.

گاردین

روزنامۀ بریتانوی گاردین در یک مطلب در بارۀ افغانستان در یک عنوان درشت می نویسد: به یک نفریکه در گذشته محافظ شخصی یکتن از قوماندان های طالبان در افغانستان بوده بنابر دلایل انسانی در بریتانیا پناه داده شده است.

روزنامه می نویسد که قاضی امور مهاجرت فیصلۀ وزیر داخله بریتانیا را که درخواست پناهجویی این نفر را رد کرده بود، لغو کرد.

هویت این شخص پنهان نگه داشته شده و به حروف SAKA به وی اشاره شده است.

این مرد 32 ساله ادعا کرده است که پس از اتهام به قتل یکی از پسران والی قندهار چهار سال را در محبس این ولایت سپری کرده است.

پس از فرار از محبس پنهان به سربرده تا اینکه راه خود را به سوی بریتانیا گشوده است.

او ادعا کرده که پدرش مجبور ساخته شد که به طالبان بپیوندد و قوماندانی 65 نفر را عهده دار شود و چون خودش نگران امنیت پدر خود بود از وی محافظت می کرد.

او به محکمه گفته بعد از اینکه دید که یکی از رهبران طالبان یک نفر را به اتهام جاسوسی سر می برد پدر او طالبان را ترک گفت.

اندپندنت

اندپندنت روزنامۀ دیگر بریتانوی به حادثۀ روز شنبه مسموم شدن شاگردان یک مکتب در هرات پرداخته است.

روزنامه می نویسد که در حدود صد شاگرد پس از خوردن شورنخود که گمان می رود مسموم شده بود به شفاخانه انتقال داده شدند.

روزنامه از قول مقامات می نویسد که امکان دارد دهشت افگنان در این حادثه دست داشته باشند. اندپندنت می نویسد که این شاگردان شکم دردی داشتند و کسیکه شورنخود را به آنها فروخته بود دستگیر شده است و مقامات برای معلوم کردن اینکه امکان دارد شورنخود قصداً مسموم شده باشد تحقیقات را آغاز کرده اند.

XS
SM
MD
LG