لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

وزارت خارجه افغانستان اشتراک افغان ها را در جنگ یمن و سوریه تایید کرد


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

این اولین باری است که وزارت خارجه افغانستان اشتراک شماری از مهاجرین افغان مقیم ایران را در جنگ سوریه و یمن تایید می کند.

اما مقامات این وزارت می گویند که بر اساس معلومات آنان این افغان ها به جبر نه بلکه به خواست خود شان در جنگ سوریه و یمن اشتراک کرده اند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که تا حالا تعداد این افغان ها مشخص نشده اما اظهار داشت که اشتراک آنان در جنگ یمن و سوریه انگیزه شخصی و عقیدوی دارد:

" در این رابطه که افغان های مقیم ایران به جنگ سوریه و یمن فرستاده شده اند، معلومات ما نشان می دهد که اشتراک آنان در این جنگ انگیزه شخصی و عقیدوی دارد.

تا حالا گزارشی مستندی به وزارت خارجه نرسیده که نشان دهد، از مجبوریت های آنان استفاده شده و بگونه جبری به جنگ یمن، سوریه و عراق فرستاده شده اند."

پیش از این گزارش های به نشر رسید که ایران در بدل پنجصد دالر معاش ماهوار و برخی امتیازات دیگر مهاجرین افغان مقیم در آن کشور را به جنگ عراق، یمن و سوریه می فرستد.

ویدیو های نیز در رسانه ها به نشر رسید که نشان می دهد شماری از افغان ها مقیم در ایران در جنگ یمن و سوریه اشتراک می کنند.

از سوی هم حزب مشارکت ملی هفته گذشته با راه اندازی تظاهرات در برابر سفارت ایران در شهر کابل گفت، ایران با استفاده از مجبوریت های مهاجرین افغان آنان را به جنگ یمن و سوریه می فرستد.

نجیب الله کابلی رییس این حزب گفت که بر اساس معلومات آنان تا حالا حدود سه صد و پنجاه افغان در جنگ عراق، سوریه و یمن کشته شده اند و اجساد شان لادرک می باشد.

در این حال زلمی زابلی رییس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه این سخنان مقامات وزارت خارجه افغانستان را که گویا افغان های مقیم در ایران به خواست خود در جنگ یمن، سوریه و عراق اشتراک کرده اند، نادرست و وارد کردن اتهام به مهاجرین افغان می خواند:

" دولت بسیار ظالم ایران شرایط را برای مهاجرین افغان در آن کشور وضع کرده که اگر در جنگ یمن و سوریه که از سوی ایران پیش برده می شود اشتراک نکنند از خدمات اولیه که از سوی آن کشور برای شان ارایه می شود محروم خواهد شد.

من تاسف می کنم به وزارت خارجه که بالای اتباع خود این گونه شاهدی نادرست می دهد."

گزارش ها می رساند که ایران از جنگجویان حوثی در یمن حمایت می کند و با ایتلافی به رهبری عربستان سعودی در برابر یاغی های حوثی نیز مخالفت کرده است.

کارشناسان می گویند که محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان باید در سفر اش که به زودی به ایران انجام خواهد شد علت برخورد نادرست آن کشور را با مهاجرین افغان مقیم ایران جویا شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG