لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

کریمی: قوای هوایی با کمبود تجهیزات و امکانات مواجه است


شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان
شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می گوید که در حال حاضر نیروهای هوایی این کشور با مشکلات جدی دربخش تجهیزات وامکانات مواجه است.

در حالیکه افغانها از افزایش ناامنی ها و حملات خونین مخالفان مسلح دولت در پایتخت و بسیاری از ولایت های کشور نگران هستند، وزارت دفاع افغانستان می گوید که نیروهای هوایی این کشور با کمبود تجهیزات و امکانات مواجه است.

شیر محمد کریمی لوی درستیز قوای مسلح افغانستان روز سه شنبه در نشست فوق العاده کمیسیون های امور دفاعی و امنیتی ولسی جرگه تایید کرد که نیروهای هوایی تجهیزات لازم در اختیار نداشته و مشکلات در سطح رهبری وزارت دفاع نیز وجود دارد.

آقای کریمی گفت که نیروهای هوایی افغانستان به توجه جدی نیاز دارد.

" ما درتمام قوای هوایی ازقبل چهار طیاره نوع 35 داریم که طیاره های جنگی هستند دوطیاره به گونه دوامدار در جنوب یعنی ولایت های هلمند و قندهار هستند و دو طیاره دیگر در مرکز و شمال میباشند. ما در عوض مجبور شدیم که طیاره میل 17 را طیاره ترانسپورتی است و بسیار نازک است در آن ماشیندارها را نصب کنیم و به شکل جنگی از آن استفاده کنیم. این خطر موجود است که با یک مرمی عادی هم سقوط کند ولی ما چاره نداریم."

این اظهارات لوی درستیز قوای مسلح افغانستان در حالی صورت می گیرد که چندی قبل مقامات وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی تایید کردند که امریکا شش هلیکوپتر نظامی به نیروهای هوایی افغانستان کمک کرده است.

به گفته وزارت دفاع افغانستان این هلیکوپتر ها مجهز با راکت بوده و نیروهای هوایی این کشور را بیشتر تقویت خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها اخیراً شاکر کارگر نماینده خاص رئیس جمهور در امور کشورهای مستقل مشترک المنافع گفته است که کابل تمایل به خریداری هلیکوپترهای امی 17 روسی را دارد.

این در حالیست که پیلوت های افغان نیز گفته اند که استفاده از هلیکوپترهای روسی به مراتب برای آنان آسانتر است.

در یک هفته گذشته کابل، ننگرهار، بلخ غزنی و برخی ولایات دیگر افغانستان شاهد حملات انتحاری و مسلحانه مخالفان مسلح دولت بود که سبب کشته و زخمی شدن حدود صد تن گردید.

در تازه ترین مورد در نتیجه یک درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح در ولسوالی جرم ولایت بدخشان، بیش از 30 تن از نیروهای امنیتی افغان کشته، زخمی و ربوده شدند.

این درحالیست که شماری از اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه گماشتن افراد غیر مسلکی را در پست های کلیدی یکی از عوامل نا امنی در این کشور خواندند.

برخی از کارشناسان افغان ضعف در رهبری و اداره نیروهای امنیتی افغان را یک مشکل جدی دانسته میگویند که باید به این مساله توجه جدی صورت گیرد:

عبدالهادی خالد یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" اگر از همین توانایی های که فعلاً موجود است درست استفاده شود و اگر پلان گذاری درست صورت بگیرد و تدابیر پیشگیرانه وجود داشته باشد من فکر نمی کنم که دشمن اینقدر موفق باشد . با تاسف که ضعف از بالا به پائین است و خلا در رهبری کلان قوا موجود است از مقامات بالا اصلاً عیب های خود را نمی گویند."

پیش از این نیز مقامات وزارت دفاع افغانستان گفته بودند که نیروهای هوایی افغان به تجهیزات پیشرفته نیاز دارند و باید امریکا و ناتو به این مساله توجه جدی نمایند.

امریکا قبل از این گفته است که برای تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تلاشهای زیادی را انجام خواهد داد.

در این حال کارشناسان افغان می گویند که از سوی حکومت وحدت ملی باید به مساله تجهیز نیروهای امنیتی بخصوص نیروهای هوایی این کشور تمرکز بیشتر صورت گیرد تا آنان بتوانند عملیات های نظامی را بگونه درست و بهتر انجام دهند.

ویدا برکی

XS
SM
MD
LG