لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

بدون از جنگ، 25 مورد دیگر هم زنده گی افغان ها را تهدید میکند


گروپ موسوم به حفاظت از افراد ملکی، آلوده گی هوا، فقر، معلولیت، مهاجرت ها و عدم دسترسی به تعلیم و تربیه را تهدید جدی برای زنده گی افغانها می خواند.

این گروپ که متشکل از بیست نهاد مدنی می باشد روز چهارشنبه در کابل اعلام موجودیت کرد.

مسوولان این گروپ به خبرنگاران گفتند که پس از این در خصوص حمایت از تامین حقوق بشر، افراد متضرر، حفاظت از محیط زیست، آگاهی عامه و تامین صلح و ثبات فعالیت خواهند داشت.

مریم رحمانی یک عضو این گروپ می گوید که آنان بالای ایجاد یک پالیسی که از طریق آن زمینه مصونیت افراد ملکی فراهم گردد کار می کنند:

" صرف یک یا دو ناامنی نبوده، اضافه تر از 25 حالت های بود که آورده شد از سرتاسر افغانستان که مردم عام به مشکل مواجه هستند. موضوعاتی که گرفته شد پنج یا هفت موضوع بود که بالای آن کار می شود و فکر میکنم که بعد از لانچ این گروپ در قسمت حفاظت فزیکی مردم کار می کنند. "

این درحالیست که چند روزقبل دفترمعاونت سازمان ملل متحد یا یونما درگزارشی گفته است که درسه ماه نخست سال روان میلادی 655 تن ازافراد ملکی کشته و1155 تن دیگرزخمی شده اند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد درافغانستان درهنگام نشراین گزار ش ازطرف های درگیرجنگ خواست تا به زنده گی افراد ملکی توجه نمایند.

در عین حال موسسه حفاظت ازافراد ملکی میگوید که طرف های درگیرجنگ درافغانستان باید بدون درنظرداشت تعصبات قومی، زبانی وجنسیتی به زنده گی مردم عام توجه کنند.

عبدالرحیم خرم یک عضو این موسسه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" ما تنها ازیک جناح نه بلکه ازتمام طرف ها ی دگیرکه درعملیات های نظامی وجنگ ها دخیل هستند، اگرقوت های دولتی هستند یا بین المللی یا مخالفین دولت، خواهش ما اینست که اصول بشردوستی را رعایت کنند وقواعد صدمه رسانیدن به افراد ملکی را مراعت کنند. "

نگرانی ازمواجه بودن افراد ملکی با تهدیدات در جریان جنگ در حالی مطرح میشود که پیش ازاین نیزشماری ازسازمان های داخلی وبین المللی ونهاد های جامعه مدنی درپیوند به این موضوع دست به اعراض زده اند.

کارشناسان افغان به این باوراند،درصورتی که حکومت وحدت ملی برای تامین صلح و ثبات درکشور وحفاظت ازجان افراد ملکی اقدامات جدی را روی دست نگیرد زنده گی مردم عام همچنان با خطرمواجه خواهد بود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG