لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

از بدرفتاری با نو جوانان ایرانی تا موج عرب ستیزی در ایران


تعرض احتمالی جنسی بر دو جوان ایرانی در عربستان سعودی که برای زیارت خانه خدا رفته بودند، عکس العمل های شدید را در ایران دامن زده است.

به نظر تحلیلگران این عمل همچنان تبعیض و تعصبی را دوباره برملا می سازد که بر علیهء عرب ها در ایران از گذشته ها وجود داشت.

بعد از اذیت جنسی دو نوجوان ایرانی در میدان هوایی شهرجده در هفته گذشته موج خشم و احساس ضد عربی ایران را فراگرفته است.در بارهء این حادثه جزییات دقیق نشر نشده و مقامات ایرانی هم آن را آنقدر مهم جلوه نداده و می گویند که تجاوز جنسی صورت نگرفته است.

هرچند واقعیت موضوع روشن نیست این حادثه غضب مردم عام را در ایران بر افروخته و احساس بدبینی علیهء عرب ها را شعله ور ساخته است.

رییس جمهور ایران حسن روحانی دستور داد که در این مورد تحقیقات انجام شود و وزارت خارجه ایران سرپرست سفارت عربستان سعودی را در ایران برای شرح موضوع احضار کرد.

ایران روز 13 اپریل پروازها را به عربستان سعودی برای حج عمره متوقف ساخت و همزمان با آن هزاران ایرانی در سرتاسر این کشور تظاهرات ضد سعودی را آغاز کردند. مظاهره کننده گان از عربستان سعودی می خواهند که افسران مسوول این عمل را اعدام کند و از ایران می خواهند که سفارت عربستان سعودی را در خاک خود مسدود بسازد.

هرچند غضب مردم ایران متوجه عربستان سعودی است، اما این خشم دامن گسترده تر داشته و بعضاً تمام عرب ها را هدف قرار می دهد. این حادثه شعارهای کلیشه ای را که از قرن ها به اینسو برضد عرب ها در ایران وجود داشت دوباره بلند کرده است، مانند "عرب های سوسمار خور، حریص، غیر قابل اعتماد، عقب مانده و افراطی" ایرانی ها عموماً عرب ها را مردم بی فرهنگ و بدوی می خوانند که فرهنگ ایرانی را نابود کردند.

اسکات لوکس متخصص امور ایران در پوهنتون برمنگهم بریتانیا می گوید که این شعارها بیشتر توسط مردم عام ابراز می شود.

اسکات لوکس می گوید:

"یک تصویر کلیشه ای از عرب ها وجود دارد که آنها از نگاه سیاسیمسوولیت ندارند و توسط حکومت های رهبری می شوند که مشروعیت ندارد. ایران همیشه خواهد گفت ما مشروع ترین انتخابات را در منطقه داشته داشتیم. ترسیم چهره عرب ها که ازنگاه اقتصادی حریص بوده و سوال برتری فرهنگی در ایران وجود خواهد داشت."

ولی به گفتهء آقای اسکات رهبران ایران نباید از این تبعیض های که قرن ها قبل علیهء عرب ها وجود داشت، پیروری کنند.

به گفتهء او رهبر مذهبی ایران آیت الله علی خامنه ای این تبعیض هاو الفاظ توهین آمیز را برضد ریاض به زبان آورده است.

بین ایران و عربستان سعودی اختلافات و رقابت های تاریخی زیاد است، اما به گفتهء اسکات لوکس ایران نمی تواند با تمام عرب ها دشمنی کند، زیرا اولاً یک اقلیت بزرگ عرب در خود ایران زنده گی می کند و دوم اینکه ایران با بعضی از کشورهای عرب مانندسوریه دوست و متحد است.

XS
SM
MD
LG