لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

نفوذ داعش در افغانستان در هالهء از پرسش ها


اسماعیل خان می گوید، ممکن است افغانستان با جنگ علیهء داعش روبرو شود
اسماعیل خان می گوید، ممکن است افغانستان با جنگ علیهء داعش روبرو شود

یک تعداد افغان ها می گویند که نفوذ گروهء افراطی دولت اسلامی یا داعش در افغانستان رو به افزایش است و شاید جای طالبان را بگیرند.

اما مقامات امریکایی اظهار می دارند که داعش به حدی نرسیده که در افغانستان تهدید جدی ایجاد کند.

در حالی که ایالات متحده امریکا فعالیت گروه افراطی دولت اسلامی یا داعش را در افغانستان آنقدر قابل توجه نمی داند، اما وزیر سابق انرژی و آب افغانستان اسماعیل خان هشدار داده است که افغانستان ممکن است با جنگ علیهء داعش رو به رو شود.

اسماعیل خان که در جنگ علیهء متجاوزین شوری سابق در دههء 80 یک قوماندان جهادی بود به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است:

"حکومت افغانستان باید اختلافات داخلی خودرا حل کند و حالات امنیتی را برای مقابله با گروهء داعش بهتر بسازد."

او همچنان افزود:
"در نتیجهء اختلافات داخلی در حکومت، طرفداران داعش زیاد شده و روحیه دشمن تقویه شده است."

اما سخنگوی وزارت دفاع امریکا به خبرگزاری ریا نووستی روسیه گفته است، فعالیت های داعش در افغانستان آنقدر قابل نگرانی نیست. ولی او تصدیق نمود که یک تعداد از طالبان به صفوف داعش می پیوندند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا افزود، ایالات متحده حالات را دقیق تحت نظر دارد که آیا داعش تاثیر قابل ملاحظه بر وضیعت در اینجا دارد یا خیر؟

ولی تا اکنون مقامات امریکایی پروسهء فعالیت و جلب جذب افراد را توسط داعش در افغانستان محدود می بینند.

جنرال تجربه کار امرالله امان به این باور است که در تابستان آینده جنگ ها شدت خواهد گرفت، مخصوصاً حالا که بیرق های سفید به بیرق های سیاه تبدیل می شود.

جنرال امرالله امان می گوید:

"ما شاهد هستیم که بیرق های سفید به بیرق های سیاه و نام طالب به نام داعش تبدیل می شود. حتی فامیل های شماری از خارجی ها در چندین ولایت سرحدی همین اکنون جابجا شده اند. به همین دلیل پیشبینی همین طور است که بدترین حالت را در تابستان در پیشرو خواهیم داشت."

رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی ماه گذشته قبل از سفر به واشنگتن قبول کرده بود که گروهء افراطی مسلح دولت اسلامی داعش در حال گسترش نفوذ خود در افغانستان می باشد. او در یک کنفرانس خبری گفته بود "خاصیت داعش اینست که گروه های دیگر را در خود هضم می کند."

رییس جمهور غنی گفته بود که افراد گروهء داعش از سوریه و عراق به افغانستان نیامده اند، ولی بر افراد دیگر تاثیر گذاشته اند.

ماه گذشته حرکت اسلامی ازبکستان ویدیوی بریدن سر یک افغان را نشان داد و در عین حال وفاداری خودرا با گروهء داعش اعلان کرد. این گروه در ولایات شمالی افغانستان فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG