لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

ولسی جرگه: برای 15 نامزد وزیر روز شنبه صندوق رای گذاشته می شود


هیات اداری ولسی جرگه افغانستان می گوید، با در نظر داشت وضعیت کنونی کشور ولسی جرگه تلاش خواهد کرد که از میان 16 نامزد وزیر پیشنهادی حکومت تعداد زیاد آنها از سوی این جرگه رای اعتماد بدست آورند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرار است روز شنبه برای این تعداد نامزد وزیران صندوق گذاشته شود:

" روز شنبه به پانزده نامزد وزیر صندوق های رای دهی گذاشته میشود فقط در مورد یک نامزد وزیر که مکتوب از او خواستیم اگر مکتوب آورد شامل این پروسه می شود درغیر آن بعداً در مورد تصمیم خواهیم گرفت. "

آقای احمدزی گفت که اگر روز شنبه مکتوب ترک تابعیت عبدالباری جهانی نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ به ولسی جرگه برسد برای آقای جهانی نیز پس از تشریح برنامه اش صندوق رای دهی گذاشته خواهد شد.

حکومت افغانستان شانزده نامزد وزیر را بیش از پانزده روز پیش به ولسی جرگه معرفی کرد.

در آن زمان سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری از اعضای ولسی جرگه خواست که با نظر داشت شرایط حساس کشور، به این نامزد وزیران رای اعتماد بدهند.

قبل از این هشت نامزد وزیر و رییس امنیت ملی رای تایید ولسی جرگه را بدست آوردند.

اما آیا این شانزده نامزد وزیر قادر به کسب رای اعتماد از ولسی جرگه خواهند شد یا نه؟

آگاهان امور حقوقی از ولسی جرگه می خواهند که به این نامزد وزیران بدون در نظر داشت مسایل قومی و حزبی رای بدهند.

اجمل هودمن یکی از این آگاهان در مورد چنین نظر دارد:

" بیشتر از شش ماه شد که کابینه تکمیل نشده است که این مساله سبب بسیار مشکلات شده است بخاطر پایان این مشکلات وکلا ولسی جرگه باید به این حالت خاتمه بدهند. و بی اعتمادی ها، مسایل سمتی و قومی و گروهی مدنظر نگرفته و با نظر داشت منافع علیای ملی کشور آنها در مورد این نامزد وزیران تصمیم بگیریند. "

آگاهان امور سیاسی می گویند، با تکمیل کابینه مشکلات موجود در ادارات دولتی که از سوی سرپرستان اداره میشوند تا اندازه مرفوع خواهد شد.

آنان از حکومت هم چنان میخواهند که با توجه به ناامنی ها اخیر در کشور هر چی زودتر نامزد وزارت دفاع را جهت کسب رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی کند.

XS
SM
MD
LG