لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

عابدی: رییس جمهور غنی صلاحیت کامل حمایت از نیروهای افغان را دارد


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان میگوید، رییس جمهور صلاحیت کامل حمایت از نیروهای امنیتی افغان و گرفتن تصمیم در مورد آنها را دارد.

رییس جمهور غنی در چند روز گذشته به استثنا از وزارت دفاع، کاندیدان تمام وزارت ها را معرفی کرده که در نظر است ولسی جرگهء افغانستان در آغاز هفتهء آینده، به آنها رای اعتماد داده شود.

اجمل عبید عابدی سخنگوی رییس جمهور در صحبتی با رادیو آزادی گفت، معرفی یک فرد مناسب و شایسته برای وزارت دفاع، از اولویت های رییس جمهور است:

" رییس جمهور افغانستان به حیث سر قوماندان اعلی قوای مسلح، صلاحیت کامل حمایت از نیروهای افغان و گرفتن تصمیم در مورد آنها را دارد و این کار از اولویت های رییس جمهور می باشد. "

رییس جمهور غنی تا حال افرادی را برای ریاست ستره محکمه، د افغانستان بانک و کرسی لوی څارنوالی نیز معرفی نکرده است. ولی درحالیکه نا امنیها در این اواخر شدت گرفته اند، مساله کاندید وزارت دفاع خیلی مهم شده است.

اجمل عبید عابدی می گوید، در مساله کاندید شدن برای وزارت دفاع و دیگر کرسی های مهم، اجماع عمومی، منافع ملی کشور و احترام به قانون از اصول عمده برای رییس جمهور میباشند:

" رییس جمهور هر تصمیم را که می گیرد میخواهد یک توافق کلی و اجماع موجود باشد. اصل دوم منافع افغانستان و مردم افغانستان و هم رعایت کردن قوانین نافذه است. زمانیکه اجماع ایجاد شد و به یک توافق کلی دست یافتیم، کاندیدان وزارت دفاع و کرسی های دیگر معرفی میشوند و رییس جمهور تصمیم اشرا به مردم افغانستان اعلان خواهد کرد. "

معرفی کاندید وزارت دفاع بعد از آن به یک مشکل مبدل شد که جنرال افضل لودین از کاندیداتوری اش برای این کرسی منصرف شده و حتی بر اساس خبرهای تایید ناشده، روی کرسی وزارت دفاع بین رییس جمهور و رییس اجراییه، مخالفت موجود بوده است.

XS
SM
MD
LG