لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

وزارت صحت: هیچ مرکز صحی تخیلی در افغانستان وجود ندارد


بررسی های سه ماه وزارت صحت عامه افغانستان نشان میدهد که هیچ مرکز صحی تخیلی که سیگار در گزارش اش از آن یاد کرده است در این کشور وجود ندارد.

وزارت صحت عامه این بررسی را بعد از نشر گزارش تحقیقاتی سیگار یا اداره سر مفتش ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان انجام داده است.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه می گوید که در نتیجه این بررسی تمامی مراکز صحی فعال بوده و در نقاط مختلف این کشور خدمات برای مردم ارایه میکند:

" ما در سه ماه اخیر یک تیم را در سرتاسر افغانستان مشخص ساختیم تا مراکز صحی را ببینند، و راپور سیگار بر عکس گزارش ما است. در حدود 550 مرکز صحی موجود است، بیش از ده میلیون انسان از خدمات صحی مستفید می شوند، مراکز صحی فعال است، این مساله را با سیگار نیز شریک کرده ایم و گزارش آنان را رد می کنیم. "

به گفته آقای فیروز در حال حاضر حدود 1924 مرکز صحی در افغانستان فعالیت دارد و همه این مراکز از سوی مسوولان این وزارت بررسی شده است.

این درحالیست که سیگار یا اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان چندی پیش با نشر گزارشی از چگونگی به مصرف رسیدن کمک ها و ضایع شدن بیش از دوصد میلیون دالر در وزارت صحت عامه ابراز نگرانی کرده است.

این اداره گفته که معلومات آنان نشان می دهد که از میان 614 مرکز صحی نود آن وجود ندارد، 13 آن تکراری بوده، 13 مرکز در داخل افغانستان شناسایی نشده، 30 مرکز صحی با گزارش ولایت مطابقت ندارد و 12 مرکز دیگر با معلومات ولسوالی ها همخوانی ندارد.

در این حال فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می گوید که سیگار مراکز صحی را توسط سیستم جی پی اس یا سیستم موقعیت یاب جهانی نظارت کرده که به گفته وی این سیستم با نقشه افغانستان سازگار نمی باشد.

از سوی هم مردم افغانستان بخصوص در مناطق دور افتاده این کشور شکایت دارند که به خدمات صحی دسترسی نداشته و برخی از مراکز صحی موجود در محلات شان خدمات معیاری ندارد.

در این حال صالح محمد سلجوقی عضو کمیسیون صحت و تربیت بدنی ولسی جرگه افغانستان می گوید که ممکن تعداد مراکز صحی به حد که سیگار می گوید تخیلی نباشد اما وی تایید میکند که فساد گسترده در وزارت صحت عامه این کشور وجود دارد:

" وزارت صحت عامه افغانستان مانند سایر وزارت خانه ها متاثر از فساد بوده و است اما با حد که ادعا شده از جانب سیگار هم نیست که کلینیک های بسیار زیاد خیالی وجود داشته باشد اما کلینیک ها است که عرضه خدمات در آن بسیار ضعیف است. "

آقای سلجوقی از وزارت صحت عامه می خواهد تا از کلینیک ها و سایر مراکز صحی به گونه جدی نظارت کرده و فعالیت های نهاد های بین المللی که در بخش صحی کار می کنند را نیز از نزدیک بررسی کند.

مردم عام نیز از حکومت بخصوص از وزارت صحت افغانستان میخواهد تا خدمات صحی را گسترده و معیاری بسازد و نگذارد که بیماران سالانه دهها میلیون دالر را جهت تداوی به کشور های دیگر به مصرف برسانند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG