لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

مصونیت فردی و شغلی زنان افغان با تهدید مواجه است


با آنکه در سیزده سال گذشته تلاش های بیشماری از سوی جامعه جهانی و ادارات مختلف مدنی برای تحفظ حقوق زنان در افغانستان​ صورت گرفت و پول های هنگفتی هم در این راستا به مصرف رسید اما هنوز هم نگرانی های در خصوص وضعیت نامناسب زنان افغان مطرح می شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، حکومت مکلف است تا در زمینه حفظ دستاورد های زنان این کشور تلاش نماید و اجازه ندهد تا آنان دوباره به سالهای عقب برگردند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در حال حاضر وضعیت زنان در کشور با تهدید های مختلف مواجه است.

" پیشرفت حقوق زنان و زنده گی زنان در افغانستان حالتی شکننده است، وضعیت زنان هنوز هم چندان ثبات ندارد و پیشرفت های موجود طوری ثابت نشده که در آن به عقب رفتن وجود نداشته باشد. این مشارکت اگر در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی در گذشته وجود داشته اکنون روند این مشارکت بسیار به کندی پیش میرود و بالای آن فکر می شود که مصونیت شخصی و شغلی زنان با تهدید ها مواجه اند."

آقای بیدار، تصویب نشدن قانون منع خشونت علیه زنان، وضعیت نامناسب امنیتی، سهمیه اندک زنان در شورا های ولایتی و یک سلسله مسایل دیگر را از موانع عمده در برابر فعالیت های زنان افغان در این کشور عنوان می کند.

این اظهارات در حالی صورت میگیرد که اخیراً مجمع جهانی اقتصاد یا WEF در گزارشی نسبت به وضعیت زنان افغان در سال 2015 میلادی ابراز نگرانی کرده و آنرا وخیم خوانده است.

این اداره همچنان افغانستان را در فهرست ده کشوری جهان شامل ساخته که زنانی آن در یک حالت خیلی رقت بار زنده گی می کنند.

با آنکه شماری از زنان با یافته های این گزارش موافق اند و از مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور شکایت دارند اما وزارت امور زنان افغانستان این نگرانی ها را بی اساس می خواند و با وضعیت نامناسب زنان و تهدید های که متوجه پیشرفت های آنان است نیز مخالفت نشان می دهد.

هیلی اعظم نیکزاد مسوول روابط عامه این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر زنان در ساحات مختلف مصروف فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اند.

" گزارشی را که این نهاد تهیه کرده من تائید نمی کنم زیرا نظر من اینست که ما این شرایط را امیدوار کننده بخاطری بهبود زنده گی زن می دانیم، زیرا که اکنون شاهد حضور4 زن در کابینه هستیم، شاهد دو خانم والی در سطح ولایت هستیم و فعلاً هم روی خانم ها که به حیث معین ایفای وظیفه کنند." کار بالای شان جریان دارد. ولی با آنهم این تغییرات بسنده نیست و ما امیدوار هستیم سالی را که پیش روی داریم باری زنان سالی پر از سمر، خوشبختی و موفقیت باشد."

از سوی هم حمیرا حقمل یکتن از فعالان حقوق زن در افغانستان نیز می گوید که دستاورد های سال های اخیر زنان افغانستان در حال از دست رفتن است.

" وضعیت زنان افغان واقعآ از سال 2014 بدین سو کامل به سمت خرابی روان است و به هر طرفی که مینگریم دستاورد های چند سال اخیر را که به قسم نسبی بدست آورده بودیم در حال از دست رفتن است و همه به آن می نگرند بدون اینکه یک اقدام موثر در رابطه داشته باشند."

این فعال حقوق زن می گوید: هنوز هم بسیاری از زنان افغان با انواع خشونت ها مواجه اند و حکومت در خصوص از بین بردن این پدیده ناکام مانده است.

اما مقامات حکومت وحدت ملی تعهد می کنند که به هدف بهبود زنده گی زنان تلاش ها جدی از سوی آنان ادامه دارد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG