لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

شریف: ولسوالی موسی قلعه در محاصره قرار دارد


ولسوال موسی قلعه می گوید: اگر قطعات نو قوای امنیتی و اردو به این ولسوالی فرستاده نشوند این ولسوالی بدست مخالفین سقوط خواهد کرد.

ولسوال موسی قلعه محمد شریف به رادیو آزادی گفت مخالفین در 50 متری مرکز ولسوالی جمع شده و از آنجا بر ولسوالی حمله می کنند.

در عین زمان ده ها بزرگ قومی این ولسوالی به مرکز ولایت شهر لشکرگاه رفته و از حکومت خواسته اند که در شکستن حلقه محاصره موسی قلعه کمک کند. به گفته آنها بعد از سقوط ولسوالی نوزاد اکنون ولسوالی موسی قلعه به تهدید جدی رو به رو می باشد.

در این مورد خبرنگار رادیو آزادی از هلمند گزارشی فرستاده که جزییات آن را از سید سمیع عباس می شنویید.

بزرگان موسی قلعه و اعضای شورای ولایتی هلمند می گویند: سربازانی که از ولسوالی موسی قلعه حفاظت می کنند باید حمایت شوند تا از محاصره نجات پیدا کنند.

صدها بزرگ قومی و ریش سفیدان در مرکز جامعه مدنی در لشکرگاه جمع شده و حکومت را متهم ساختند که به امنیت این منطقه توجه ندارد.

ولسوالی موسی قلعه از 4 ماه به اینسو در محاصره طالبان قرار دارد و تنها بنای قوماندانی امنیه و ولسوالی آن در دست قوای حکومتی می باشد که هر لحظه تحت آتش قرار دارند.

یک تن از بزرگان قومی گفت:

"مردم موسی قلعه دیگر امید نداشته باشید. فرزندان تان را بیرون کنید. به زور حکومت تکیه نکنید.هر امری که این دولت می کند خودش می داند کارش. زخمیان تا حال در سنگر ها افتاده اند تعفن ازآنها بلند شده . این یک حکومت بسیار بی کفایت است که حتی زخمی های خود را بیرون کرده نمی تواند."

نظر به معلومات خبرنگار رادیو آزادی، در دو ماه گذشته بیش از 130 سرباز حکومت و صد ها مخالف مسلح در موسی قلعه کشته شده اند.

بزرگان قومی بر والی و قوماندان امنیه ولایت اتهام وارد می کنند که وظایف خود را درست انجام نداده اند و باید استعفی بدهند.

یک بزرگ قومی موسی قلعه عبدالمجید آخوند زاده گفت:

" قوماندان یک پوسته از موسی قلعه به ما تلیفون کرده و گفت که یک عسکر ما 4 شبانه روز در سنگر است و جنگ می کند او دیگر از جا برخاسته نمی تواند. دو نفر از بازویش گرفته و به مشکل او را به تانگ بلند کردند. او زنده است اما از بی خوابی دیگر حال ندارد. اگر یک فرزند خود آنها فرزند والی و قوماندان و یا مقام دیگر در آنجا باشد باز هم آنها بی تفاوت می مانند."

موسی قلعه با ولسوالی های نوزاد و سنگین همجوار می باشد و به گفته سران قومی با سقوط ولسوالی نوزاد یک تعداد تانک ها و اسلحه بدست مخالفین رسید. یکی از سران قومی اظهار داشت در حدود 30 تانک بدست مخالفین رسیده و آنها بطور منظم در حملات خود بر موسی قلعه از آنها استفاده می کنند.

به گفته خبرنگار رادیو آزادی، تماس تلیفونی با ولسوالی موسی قلعه قطع می باشد و مقامات هم از دادن معلومات در مورد این ولسوالی خود داری می کنند.

XS
SM
MD
LG