لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

"د افغانستان بانک" سیستم بانکداری اسلامی را رسماً اعلان کرد


در حالیکه قبل از این در بانک های افغانستان سیستم بانکداری اسلامی فعال نبود اما حالا د افغانستان بانک می گوید به اساس قانون جدید بانکداری، پروژه سیستم بانکداری اسلامی در بانک ها تکمیل گردیده است.

مسوولان این بانک می گویند تمام بانک های فعال دولتی و خصوصی افغانستان می توانند که این سیستم را به رضایت سکتور خصوصی و مشتریان فعال کنند.

خان افضل هده وال معاون د افغانستان بانک روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت، به اساس یک سروی انجام شده در این مورد نود درصد مردم افغانستان سیستم بانکداری اسلامی را ترجیح داده اند.

به گفته وی دافغانستان بانک آماده است تا مطابق خواست مردم فعالیت های بانکداری را انجام دهد:

" شاهد هستیم که سیستم بانکداری اسلامی را در افغانستان رسماً اعلان می کنیم و این سیستم در چوکات تکمیل شده چنانکه بانکداری کلاسیک در افغانستان شروع شده و این هم مطلقا یک سیستم بانکداری جدا است و توقع ما اینست که رشد سیستم اسلامی بانکداری چندین برابر باشد. "

به اساس معلومات دافغانستان بانک، بانکداری اسلامی یک سیستم جدید است که در این اواخر در بانک های معتبر کشورهای جهان مروج شده و مشتریان نیز از آن رضایت دارند.

معاون د افغانستان بانک می گوید، اصول پروژه سیستم اسلامی بانکداری، که تعداد مقررات و پالیسی های آن به چهل و پنج سند رسیده، از سوی یک بورد شرعی قبول شده است.

به اساس معلومات مسوولان د افغانستان بانک، پروژه سیستم بانکداری اسلامی از طرف موسسه حرکت در مدت هژده ماه تکمیل گردیده است.

محمد هارون وفا مدیر پروژه موسسه حرکت می گوید، بخاطر تکمیل این پروژه یک میلیون دالر از سوی این موسسه به افغانستان کمک گردیده است.

وی می افزاید سرمایه گزاران و متشبثین می توانند که از این سیستم بیشتر نفع ببرند.

در این حال کارشناسان اقتصادی می گویند، بانکداری چه مدرن باشد چه اسلامی، بخاطر جلب اعتماد مردم باید به گونه شفاف صورت بگیرد.

سیف الدین سیحون یکتن از این کارشناسان در صحبت به رادیو آزادی گفت:

" اصولی بانکداری اجرا کنند قرضه بدهند، امانات مردم را در حسابات درست نگهداری کنند و فعالیت های اقتصادی معیاری انجام دهند، بانک ها اعتماد مردم را در زمینه های کمک های اقتصادی در بخش های تولیدی و زراعتی و بلاخره برای پیشرفت اقتصادی مردم انجام بدهند. "

مردم فعالیت نظام بانکداری اسلامی را در کشور ستایش می کنند اما تاکید می کنند که حسابات جاری در بانک های دولتی وخصوصی باید از سوی حکومت نظارت گردد تا حادثه سقوط کابل بانک بار دیگر تکرار نگردد.

مردم افغانستان پس از سقوط کابلبانک بالای نظام بانکداری در این کشور بی باور شدند اما حکومت تاکید کرده است که این مشکل بار دیگر به میان نخواهد آمد.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG