لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

قضیهء لت و کوب افراد پولیس پوستهء تایمنی تحت بررسی قرار دارد


وزارت داخلهء افغانستان می گوید، قضیهء لت و کوب سه پولیس را از سوی یکی از وکلای ولسی جرگه با جدیت تعقیب می کند.

بار اول نیست که محافظین برخی مقامات دولتی و اعضای شورای ملی افغانستان با استفاده از قدرت، نیروهای امنیتی افغان را مورد لت و کوب قرار می دهند، در گذشته نیز همچو اعمال انجام شده است که تا حالا ارگان های امنیتی نتوانسته اند حتی به یک قضیهء آن رسیده گی کنند.

به تازه گی گزارش های به نشر رسید که گویا سه سرباز پولیس در کابل از سوی ظهیر سعادت نمایندهء مردم پنجشیر در ولسی جرگه و محافظین اش مورد لت و کوب قرار گرفته، زخمی شده اند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان می گوید که بررسی در زمینهء لت و کوب سه پولیس در کابل جریان دارد و آنان به هیچ فرد اجازهء توهین به نیروهای افغان را نخواهد داد.

نجیب دانش می گوید:

"این مورد زیربررسی ما است، ما از پولیس و از نیروهای امنیتی خود که روزو شب می رزمند وهدف شان خدمت به مردم افغانستان است، حمایت می کنیم و برای هیچ کس اجازه نمی دهیم که با همچو برخوردهای ناشایسته با افرادما که خدمتگاران واقعی هستند، دربرابرشان بی حرمتی کند و برایشان صدمه برسانند و مورد لت وکوب قرار بگیرند."

برای دریافت حقایق این قضیه به محل رویداد رفتیم. پوستهء تلاشی چهارراهی تایمنی که نیروهای امنیتی همواره در آن مصروف تلاشی وسایط بودند، اما امروز همه آنان مایوس و در پوسته های شان نشسته بودند.

وقتی به پوسته آنها رفتیم، دیدیم که پای یک پولیس شکسته و دیگری هم با گریبان پاره در آنجا نشسته بود.

آنان در صحبت با ما درد دل شان را بیان کردند، اما بعد از گذشت چند لحظه مسوول پوسته آمد و مانع گفتگو ی آن ها با ما شد.

سربازی که مورد لت و کوب قرار گرفته بود، قضیه را به رادیو آزادی چنین بیان کرد:

"من رفتم که قضیه را پرسان کنم، یک وقت مرا گفتند که سلاح مرا می گیرند و همین آدم آمد تیله وتنبه شد، همه ازمحل فرارکردند، نفرمسلح آمد و ما را زد. این قصه است وداستان... خودش بود بلی، تو باید ازما دفاع کنی."

در این حال، آقای ظهیر سعادت نمایندهء مردم پنجشیر در ولسی جرگه این رویداد را تایید کرده است. اما حمله بر نیروهای امنیتی رد کرده، این قضیه را یک توطیه علیه خودش دانسته است.

آقای ظهیر سعادت گفته است:

"معلوم دار است که پولیس گناهگار بود، یک طفل را چطور لت وکوب می کند؟ من رفتم که قضیه را جویا شوم، اصلاً پولیس بالای ما حمله آورشد، اگرمن گارد می داشتم ، گارد من باید در فرق پولیس می زد همراهء مرمی که برسرمن تیرکردند. خانهء مردم محل آباد که حداقل آن ها جلوپولیس را گرفتند."

این نخستین بار نیست که نیروهای امنیتی افغان از سوی محافظین مقامات دولتی مورد لت و کوب قرار می گیرند، قبلاً محافظین معاون دوم ریاست جمهوری هم یک پولیس را مورد لت و کوب قرار داده بودند.

قبل از این رویداد نیز محافظین ظاهر قدیر، شیر محمد کریمی و احمد بهزاد نیز بالای نیروهای امنیتی حمله کرده بودند، اما طوریکه لازم به این قضایا رسیده گی صورت نگرفته است.

شاهدان عینی در محل رویداد می گویند که دو نو جوان با یک جوان دیگر درگیر شدند و حین بازجویی پولیس، یک تن آنها از ساحه فرار کرد و بعد از گذشت چند دقیقه چند موتر سیاه به این محل آمد.

به گفته آنان، افرادی که لباس های پلنگی به تن داشتند از موترها پایین شده و پوسته تلاشی را در این چهاراهی محاصره کردند، بعد اسلحه پولیس را گرفته و سه تن آنان را نیز لت و کوب کردند.

عزیز الله یک تن از باشنده گان آن منطقه که در زمان رویداد در محل حادثه حضور داشت به رادیو آزادی گفت:

"این ها یک موتر را توقف دادند، یک بچه گریخت، آنها بچه را دواندند. پس که آمدند همه شان را زدند. اندرابی بیچاره آمد، وای، وای می گفت. داعش بود، طالب بود، اگرمن پیره دارمی بودم همهء آنها را می زدم ."

نیروهای امنیتی افغان با قیمت جان شان برای تامین امنیت افغان ها تلاش می کنند، گاه گاهی دیده می شده که به جای تحسین، از سوی برخی افراد قدرت مند مورد لت و کوب قرار گرفته اند. مردم از حکومت می خواهند تا جلو همچون رویدادها را بگیرد، چرا که همچو اعمال سبب تضعیف روحیهء نیروهای امنیتی افغان می شود.

گزارش از تمیم اخگر

محافظین ظهیر سعادت سه تن از نیروهای امنیتی را لت و کوب کرده اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00

XS
SM
MD
LG