لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

فعالان مدنی برای مبارزه با فساد، حرکتی را بنام "هنر سالار" آغاز کردند


"من ترا می بینم" شعار نسبتاً آشناست که اخیراً در میان پایتخت نشینان برای مبارزه با فساد اداری مروج شده است.

این حرکت از سوی شماری از فعالان جامعه مدنی بنام هنر سالار از شهر کابل آغاز گردید.

این نهاد هدف از ترسیم تصاویر با شعارهای که در کنار آن به چشم می‌خورد را بیدار کردن وجدان های خفته در خواب غفلت از پیامد های ناگوار ترویج فساد در کشور میخواند.

امید شریفی یک تن از مسوولان این نهاد، در صحبت با رادیو آزادی گفت که این حرکت بخشی از تلاش های مدنی در جهت دست کشیدن افراد فاسد جامعه از فساد است:

" در یکی از کارهای هنری ما نوشته است که من ترا میبینم و رشوت خور از چشم خدا و مردم پنهان نیست، این حرکت از این جا آغاز شد و اکنون که فردی ما را در روی جاده می‌بیند می‌گوید که من ترا می‌بینم، یعنی این حرکت و کلمه من ترا می‌بینم به یک سمبول مبارزه با فساد اداری مبدل شده است. "

آقای شریفی می‌گوید که تمویل کننده گان این حرکت نمادین فعالان مدنی اند و هر تصویر پنج صد دالر هزینه می بردارد.

این حرکت تصاویری مختلف را به نمایش می‌گذارد چنانچه در کنار متن هر تصویر شعارهای مختلف مانند من ترا میبینم، فساد از چشم مردم پنهان نیست، تصاویر کارمندان شاروالی حین کار و شعار قهرمان من در کنار آن و همچنان تصویری از فرخنده دختری که در مقابل زیارت شاه دو شمشیره از سوی افراد خشم گین به قتل رسید به چشم می‌خورد و در دیوارهای شهرکابل ترسیم شده است.

مسوولان حرکت هنر سالار می‌گویند که برعلاوهء مبارزه با فساد اداری این حرکت، برنامه های تامین حقوق بشر، قهرمان من و مبارزه با خشونت علیه زنان را نیز آغاز کرده است.

کبیر مکِمل یکی دیگری از این فعالان جامعه مدنی در صحبت با رادیو آزادی گفت که هر چند آنان انتظار نتایج زود هنگام از این حرکت را ندارند اما با آن هم برای ذهنیت سازی ادامه خواهند داد.

آقای کبیر که در رشته نقاشی در آسترالیا تحصیل کرده می‌گوید که نقاشی مانند تصاویر می‌تواند برای مردم عام فهم باشد و نتیجه بهتر بدهد:

" این اقدام برای آماده ساختن ذهنیت ها است، تا چطور ذهنیت ها را آماده بسازیم، کارهای ما برای تشویق مردم به فکر انتقادی است. "

هر چند این حرکت در شهر کابل بی پیشینه است اما با آن هم با استقبال مردم عام قرار گرفته و آنان می‌گویند که این حرکت نتایج مثبت خواهد داشت.

فرهاد یک تن از باشنده‌گان شهر کابل می‌گوید، هر فردی که وجدان داشته باشد با دیدن این تصاویرعبرت خواهد گرفت:

" مردم اگر فهم داشته باشد می‌داند، اما فردیکه رشوه می‌خواهد و از خداوند بی خبر باشد بالای وی تاثیری ندارد، اما اگر از خداوند ترس داشته باشند حتمن تاثیر می‌کند. "

این فعالان از حکومت می‌خواهند تا در این راستا از آنان حمایت کند و زمینه را برای گسترش حرکت های بعدی شان فراهم سازد.

آنان از مردم عام نیز می‌خواهند تا در این کمپاین آنان را همراهی کرده و با ترسیم یک تصویر در روی دیوارهای شهر کابل فساد اداری که به مانند یک لکه ننگ در دامن افغان ها باقی مانده را ریشه کن سازند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG