لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

استفاده ماین کنار سرک در سال گذشته در افغانستان افزایش را نشان میدهد


تحقیق کننده گان در یک گزارشی که از سوی یک گروه بین المللی کمپاین منع استفاده از ماین ضد پرسونل راه اندازی شده و این گروه گزارش خود را امروز (پنجشنبه) ارایه کرده است، گفته اند که تلاش ها در اثر استفادهء بیش از حد ماین توسط گروه های شورشی برای کاهش تلفات ناشی انفجار ماین، سال گذشته بی نتیجه مانده است.

این تحقیقات از اکتوبر سال ۲۰۱۴ الی اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی، انجام یافته است.

در گزارش آمده است که گروه های غیر دولتی در کولمبیا، لیبیا، پاکستان و یمن این آلهء کشنده را تا هنوز بکار می برند و استفاده از ماین کنار سرک در سال گذشته در افغانستان، یک افزایش چشمگیر را نشان می دهد.

جیف ابرامسن مسوول این ارزیابی می گوید، در حالیکه جهان پیشرفت های بزرگی را در کاهش استفاده از ماین بدست آورده بود، اما سال گذشته این پیشرفت ها کاهش داشته و برعکس استفاده از این آله و افزایش تلفات ناشی از آن بلند رفته که به گفتهء وی موجب نگرانی است.

گزارش می نویسد، در جریان سال گذشته شمار کشته شده ها در اثر انفحار ماین در یک روز به ۱۰ تن می رسد که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ یک افزایش را نشان می دهد و اما نسبت به سال ۱۹۹۹ میلادی کمتر است. زیرا در سال ۱۹۹۹ رقم تلفات در یک روز ۲۵ تن بود.

گزارش همچنان می افزاید که ۸۰ در صد تلفات ناشی از ماین را غیر نظامیان تشکیل می دهند.

مارک ایزنای یک تحقیق کننده ارشد از ادارهء دیده بان حقوق بشر یا (هیومن رایت واچ) گفت، افزایش استفاده از ماین ضد پرسونل از سوی گروه های غیر دولتی در اوکرایین و یمن و استفاده بیش از حد این آله بخصوص در افغانستان و عراق نگران کننده است.

در گزارش آمده است که در سال گذشته حداقل مساحت ۲۰۰ کیلومتر مربع بیشتر در افغانستان، کولمبیا و کروشیا از وجود ماین پاکسازی شده است که یک افزایش اندک را نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی نشان می دهد.

در حالیکه کنوانسیون اوتاوا استفاده، ذخیره، تولید و انتقال ماین ضد پرسونل را منع قرار داده و از سوی اکثریت کشور های جهان امضأ شده و حمایت گردیده است، اما این پیمان تا کنون از سوی امریکا، روسیه، چین و هند امضأ نشده است.

XS
SM
MD
LG