لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

اشرف غنی با هیئت خیبر ایالات پشتونخواه و کویته ملاقات کرد


هیئت متشکل از چهره های سیاسی و با نفوذ قومی خیبر پشتونخواه و کویته پاکستان در دیدار با رئیس جمهور غنی در مورد مشکلات مشترک ناشی از تروریزم در منطقه، بحث و گفتگو کرده است.

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان با ابراز این مساله می گوید که اعضای این هیئت در دیدار با آقای غنی مسایلی را که به سرنوشت باشنده های دو طرف خط دیورند ارتباط می گیرد، مورد بحث همه جانبه قرار داده اند.

عبدالغفور لیوال معین این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این هیئت شام روز پنجشنبه با آقای غنی دیدار کرده است:

" شب گذشته آنان مهمان رئیس جمهور غنی بودند در آنجا بخاطر وفات افضل خان لالا دعا نیز صورت گرفت، همچنان در باره مسایلی که به سرنوشت مشترک مردم و مشکلات که ناشی از تروریزم در منطقه به میان آمده نیز بحث صورت گرفت. "

هیئت ده نفری از چهره های سیاسی و ملی از خیبر پشتونخواه و کویته به هدف دیدار با برخی مقام های افغان و اشتراک در مراسم دعا خوانی و یاد بود از افضل خان لالا، روز پنجشنبه به کابل آمده است.

افضل خان لالا یکی از بزرگان قومی خیبر پشتونخواه پاکستان بود که چندی قبل درگذشت.

در ترکیب این هیئت که از سوی وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان به کابل دعوت شده است، محمود خان اچکزی، اسفندیارولی، آفتاب احمد خان شیرپاو، افراسیاب ختک، سکندر شیرپاو، انجنیر شکرالله خان، ایاز وزیر، سلیم خان و عمان کاکر که از شخصیت های سیاسی و چهره های پر نفوذ خیبر پشتونخواه و کویته پاکستان به حساب میآیند، شامل اند.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان نیز آمده که رئیس جمهور غنی در دیدار با این هیئت افضل خان لالا را یک شخصیت تاریخی خوانده ورفت و آمد میان دو کشور را سبب تحکیم روابط و تقویت امنیت و ثبات در منطقه خوانده است.

در عین حال برخی از آگاهان امور سیاسی سفر هیئت خیبر پشتونخواه و کویته به پاکستان را یک گام مثبت در تحکیم روابط میان باشنده های دو طرف خط دیورند میخوانند.

نصرالله ستانکزی یکی از این تحلیگران در صحبت با رادیو آزادی گفت، هر حرکتی که به هدف تامین صلح در منطقه انجام شود، یک اقدام نیک است:

" روابط مردمان دو طرف خط دیورند، متاسفانه در طول جنگ ها یک قوم واحد در آن شدیداً صدمه دیده، این گونه روابط و رفت و آمد ها باعث کاهش درد ها شود و حد اقل روحیه یی را حفظ کند که مردمان این منطقه می توانند روابط شان را حفظ کرده و یک پیام واحد را بعنوان جامعه مدنی ارائه بکنند. "

آقای ستانکزی افزود، با احتمال قوی اداره استخبارات و اردوی پاکستان هیچگونه علاقمندی به نتایج این گونه سفر ها ندارند.

به گفته وی در گذشته دیده شده که حرکت های بزرگان ایالت خیبر پشتونخواه همواره از سوی این دو ارگان سرکوب گردیده است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG