لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

مقامات کندز: عملیات تصفیوی باید بزودی در این ولایت راه اندازی شود


شماری از اعضای شورای ولایتی کندز در مورد وضعیت امنیتی این ولایت نگران اند. آنان می گویند که هنوز در چهار اطراف شهر کندز مخالفان مسلح حکومت حضور دارند و اگر به زودی به هدف راندن طالبان مسلح عملیات تصفیوی راه اندازی نگردد، این شهر دوباره بدست طالبان سقوط خواهد کرد.

آنها این مطلب در نشستی که بخاطر تقدیر از نیروهای امنیتی ولایت نام‌بُرده راه اندازی گردیده بود، اظهار نمودند.

غلام ربانی ربانی، عضوی شورای ولایتی کندز گفت، اگر دولت به هدف سرکوب طالبان مسلح در فصل زمستان عملیات تصفیوی را راه اندازی نکند، در فصل بهار طالبان مسلح شهر کندز را سقوط خواهند داد.

وی علاوه کرد، که فعلاً زمینه راه اندازی عملیات تصفیوی مهیا است، اما دولت مرکزی در این مورد کاملاً خاموشی اختیار کرده است.

ربانی بیان گفت، هم اکنون در چهار اطراف شهر کندز در فاصله دو کیلومتری و یک کیلومتری طالبان مسلح حضور دارند و حتی با گلوله‌های ثقیله برخی نقاط شهر را هدف قرار می‌دهند.

وی هم‌چنان افزود که نیروهای امنیتی این ولایت باید افزایش یابد:

" این زون و این فرقه که به این ولایت صرف به نام نهادینه شده است چیزی نمی‌شود باید تشکیل نیروهای امنیتی ولایت ما بالا بُرده شود و حد اقل تشکیل ولایت ما را برابر تشکیل ولایت هلمند بالا ببرد، اگر اراضی نداریم، اما نفوس بیش‌تر داریم، این بی‌چاره پولیس به ۳۶۰۰ تشکیل نظامی اش چی بکند؟ همین کمیت پولیس در شش ولسوالی و در حوزه‌ها تقسیم بودند با دشمن جنگیدند و بالاخر دشمن به شهر داخل شد."

وی افزود، به این ولایت یک فرقه اردوی ملی منظور شده، اما به‌ جز یک لوا اردوی ملی دیگر تشکیل و پرسونل فرقه موجود نیست.

از جانبی دیگر حمدالله دانشی سرپرست ولایت کندز، از حکومت مرکزی خواست تا در خصوص سرکوب مخالفان مسلح حکومت هر چی زودتر عملیات تصفیوی سرتا سری در این ولایت راه اندازی گردد.

وی گفت:

" خواست همه‌ مردم که تک تک این‌ها به ما مراجعه می‌کنند این است، یک عملیات سرتاسری تصفیوی را باید دولت جمهوری اسلامی افغانستان قسمی‌که در شهر کندز انجام دادند در سایر نقاط کندز انجام بدهد تا مردم از تشویش و نگرانی نجات پیدا بکند."

دانشی خاطر نشان ساخت که در حال حاضر در چهار اطراف شهر کندز مخالفان مسلح حکومت حضور دارند و تا هنوز اطراف شهر از موجودیت طالبان مسلح پاکسازی نشده و مردم از این ناحیه نگران هستند.

با این حال، جنرال محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت کندز گفت که نبود نیروهای کافی در این ولایت باعث شده است تا عملیات تصفیوی به کُندی به پیش برود.

وی افزود:

" دو لوا بنام ولایت کندز در این‌جا است، لوای نظم عامه و لوای اردوی ملی و هنگامی‌که به لوای نظم عامه می‌رویم که به ما کمک بدهید می‌گویند که پرسونل ما در تخار مصروف است در بدخشان مصروف است و وقتی‌که به لوای اردوی ملی می‌رویم که برای ما ۵۰ نفر کمک بدهید که پولیس کشته شده و زخمی شده می‌گویند که ولا ما در بدخشان مصروف هستیم، همین علت‌ها و انگیزه‌های بود که دشمن قوی‌ترین حملات خود را بالای شهر کندز اجراء کرد."

جنگل باغ علاوه کرد که پس از تصفیه شهر کندز قرا و قصبات این شهر تا هنوز از موجودیت طالبان پاکسازی نشده است.

بر اساس گفته‌های شماری از باشنده‌گان ولایت کندز، در حال حاضر بیشتر ساحات مربوط شهر کندز و هم‌چنان اکثری ساحات شش ولسوالی ولایت نام‌بُرده تحت تسلط طالبان مسلح قرار دارد و اگر به اسرع وقت عملیات تصفیوی راه اندازی نگردد، تراژیدی کندز دوباره تکرار خواهد شد.

گزارش: اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG