لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

مجاهد: امید است این بار پاکستان در آوردن صلح در افغانستان صادق باشد


شورای عالی صلح به نتایج نشست مقامات افغانستان، پاکستان و بریتانیا که قراراست در حاشیۀ نشست اقلیم در پاریس برگزار گردد خوشبین بوده و می‌گوید وضعیت فعلی تقاضا می‌کند که طرف های درگیر جنگ به مذاکرات صلح لبیک بگویند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که این بار پاکستان در آوردن صلح در افغانستان به گفته هایش عمل کرده و به تعهدات اش صادق باقی خواهد ماند.

آقای مجاهد می گوید:

"امید ما اینست که این بار حکومت پاکستان به گفته ها و تعهدات خود صادق باشد، هر نشست که در ارتباط به صلح و ثبات افغانستان برگزارمی‌گردد از سوی آنها اراده سیاسی و صداقت موجود باشد."

آقای مجاهد می‌گوید با توجه به شرایط کنونی، بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و آمدن تغییر در قیادت طالبان مسلح امکانات برای رسیدن به صلح را بیشتر ساخته است.

اکرم خپلواک مشاور رئیس جمهور در امور سیاسی روز گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفت که محمد اشرف غنی فیصله کرده است تا در حاشیه کنفرانس پاریس با مقامات پاکستانی نیز دیدار کند.

به گفته آقای خپلواک در این نشست برعلاوه صدراعظم پاکستان صدراعظم بریتانیا نیز حضور خواهد داشت.

به گفته اکرم خپلواک، محمد اشرف غنی به خواست هیئتی که از سوی صدراعظم پاکستان از ایالت های بلوچستان و خیبر پشتونخواه به کابل آمده بود در پاریس با مقامات پاکستانی دیدارمی‌کند.

از سوی هم سید اکبرآغا یکی از مقامات پیشین طالبان مسلح می‌گوید ممکن به دلیل دخالت های چند جانبه در گفتگوهای صلح نتایج درست بدست نیاید.

وی می افزاید:

"این تنها به پاکستان ارتباط ندارد به حکومت افغانستان و خارجی ها نیز ارتباط دارد اما اگر این به بسیاری جناح ها ارتباط بگیرد من به آن خوشبین نیستم."

از سوی هم کارشناسان سیاسی افغان در خصوص صداقت پاکستان جهت تامین صلح در افغانستان ابراز شک و تردید کرده است و می‌گویند حکومت افغانستان باید با آوردن فشار بالای آن کشور مذاکره نماید.

جاوید کوهستانی یک تن ازاین کارشناسان می گوید:

"البته مذاکره در نفس اش بحث قابل انتفاع نیست گفته نمی‌توانیم که دولت افغانستان مذاکره نکند اما توجه داشته باشیم که تعهد پاکستان تعهد نیست ما باید تدابیر خود را داشته باشیم سیاست خود را چند بعدی انجام بدهیم فشارها را به پاکستان بیشتر بسازیم."

تامین صلح و امنیت در افغانستان به نفع امنیت در تمام منطقه و جهان است این حرفیست که همواره در نشست ها و کنفرانس های بزرگ از سوی مقامات برخی کشورهای جهان مطرح شده است.

اما صلح در افغانستان تامین نشده است و این کشور هنوز نیز در آتش جنگ می‌سوزد و افغان ها قربانی افراطیت و تروریزم هستند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG