لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

سرنوشت: ثبت دارایی مقام ها کار سمبولیک است


روزنامه های امروز کابل بیشتر روی مسئله چگونگی ثبت دارایی مقام ها و سفر رئیس جمهور غنی به اروپا تمرکز کرده‌اند.

افغانستان

روزنامه افغانستان در صفحۀ نخست اش با خط درشت نوشته که دارایی های رئیس جمهورغنی و همسرش به چهار اعشاریه هفت میلیون دالر می‌رسد که از فروش جایداد های شان در امریکا و لبنان بدست آورده‌اند.

همین روزنامه در سرمقاله اش نوشته که اداره مبارزه با فساد اداری افغانستان قبل از این نیز دارایی های مقام ها را ثبت کرده اما به باور نویسنده این طرح نتوانسته در کاهش و جلوگیری از فساد در افغانستان موثر واقع شود.

به باور نویسنده، در این رابطه صداقت و قاطعیت وجود ندارد.

سرنوشت

ثبت دارایی مقام ها کار سمبولیک است عنوان سرمقالۀ روزنامه سرنوشت است.

این روزنامه در ادامه نوشته عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان مبلغ یکصد و پنجاه و سه هزار دالر امریکایی دارایی اش را به ثبت رسانیده است.

سرمقاله نویس پیشنهاد کرده است که برای تأثیر گذاری ثبت دارایی ها، باید ابتدا قوانینی به میان بیآیند که مطابق به آن دارایی مقام ها ثبت شوند.

در ادامه آمده که پس از این باید در پایان وظایف مقام ها با آن محاسبه صورت گیرد و دیده شود که چه مقدار بر سرمایه آنان اضافه گردیده است، به باور نویسنده در غیر این صورت ثبت دارایی های مقام ها یک عمل نمایشی خواهد بود.

سرخط

روزنامه سرخط هم ثبت دارایی مقام ها را یک اقدام نیک می‌داند، اما سفارش می‌کند که نیاز است تا زمینه آن فراهم گردد که با مقام های پیشین نیز حساب صورت گیرد و واضح گردد که چه مقدار پول را از این کشور خارج ساخته اند.

از سوی هم شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل در مورد سفر رئیس جمهور محمد اشرف غنی به اروپا تبصره کرده‌اند.

هیواد

روزنامه هیواد نوشته که سفر رئیس جمهور غنی به دلیلی مهم است که قرار است آقای غنی به رهبران اتحادیه اروپا از تلاش افغانستان برای رسیدن به خود کفایی، اطمینان دهد.

نویسنده ابراز امیدواری کرده که رئیس جمهور غنی با دست پُر به کشور برگردد.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که قرار است رئیس جمهور غنی در سفر اروپایی اش با صدراعظمان انگلستان و پاکستان دیدار کند.

نویسنده در این ارتباط پرسشی را مطرح کرده که در این دیدار چقدر اخلاص پاکستان نسبت به موضوعات افغانستان هویدا خواهد بود؟

در پاسخ آمده تا زمانی که ستراتیژی و عملکرد پاکستان نسبت منطقه تغییر نکند، انتظار اخلاص از سوی پاکستان در رابطه به پروسه صلح افغانستان، بیهوده است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG