لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

ترکیه و اتحادیه اروپا روی جلوگیری از ورود مهاجرین به توافق رسیدند


ترکیه و اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند سیل مهاجرین را به اروپا متوقف سازند.

بر اساس این توافق، ترکیه یک بستهء کمکیء ۳.۲ میلیارد دالری برای کمک به مهاجرین سوریه اخذ میکند و در بدل نظارت از سرحداتش را شدت بخشده و مهاجرین را در داخل ترکیه نگهمیدارد.

همچنان قرار است اتحادیه اروپا مذاکرات روی شمولیت ترکیه در این اتحادیه را از سر گیرد.

دونالد تسک رئیس شورای اتحادیه اروپا دیروز در یک کنفرانس خبری در حضور احمد داود اوغلو صدراعظم ترکیه در بروکسل گفت:

"بگذارید واضحاً بگویم که ما از کسی انتظار نداریم سرحدات ما را حفاظت کند. این کار اتحادیه اروپا است و باید هم باشد. ولی ما در مسألهء سیل مهاجرین به اروپا از طریق ترکیه انتظار یک اقدام بزرگ برای ورود تغییر در بازی را داریم. توافق ما حاوی یک پلان واضح برای احیای دوبارهء نظم در سرحدات مشترک ما است. ما همچنان کمک‌های سه میلیارد یورو به مهاجرین سوریه را از طریق یک مرکز جدید مهاجرین در ترکیه شدت می‌بخشیم."

تسک همچنان گفت، تلاش‌ها برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باید با پیشرفت‌های به همراه باشد.

او افزود توافق کردند که پروسهء عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیاز به سریع شدن دارد.

احمد داود اوغلو صدراعظم ترکیه گفت، عضویت در اتحادیهء اروپا یک سرمایه خواهد بود. وی افزود، در جلسه چهار ساعتهء مقامات ترکیه و اتحادیه اروپا هیچ اختلاف نظر در این مورد موجود نبود.

وی گفت:

"بعد از مشوره های امروز ما توافق کردیم جلسات ترکیه و اتحادیه اروپا را سال دوبار دایر نمائیم. ما همچنان روی داشتن یک میکانیزم موثری از دیالوگ به سطح اعلی اقتصادی و دیالوگ به سطح اعلی در بخش انرژی توافق کردیم. ما همکاری های ستراتیژیک خود را وسعت خواهیم داد و پروسه شمولیت ترکیه در اتحادیه اروپا را سرعت خواهیم بخشید."

داود اوغلو در مورد مشکل جاری مهاجرین گفت، با مقامات اتحادیه اروپا توافق کردند که برای حل بحران مهاجرین نیاز است بحران سوریه حل شود، در غیر صورت اگر ده ها برنامهء عمل برای نحوهء برخورد با مهاجرین ایجاد شوند، این مشکل حل نخواهد شد و اتحادیهء اروپا در آینده با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG