لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

اشرف غنی: ساختار زیربناها منجر به کاهش گاز های گلخانه یی می‌شود


در پاریس روسای جمهور ۱۵۰ کشور جهان در یک کنفرانس به این هدف گردهم آمده اند تا در باره تغییرات اقلیم به یک توافق برسند.

رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی کوتاه در این کنفرانس گفت، کنفرانس امروز در پاریس به هدف جلوگیری از افزایش گرمای زمین و همچنان برای تقویت مقاومت کشورهای که به خاطر این گرما به تهدید روبرو اند، فرصتی خوب برای ایجاد یک چارچوب به شمار می‌رود.

محمد اشرف غنی اضافه کرد که اهمیت و تمرکز پالیسی انرژی در رابطه به محیط زیست روشن است، اما تا اکنون تأثیر مصارف گزاف ساختن زیربنا ها تشخیص نگردیده است.

به گفته رئیس جمهور اشرف غنی، توجه بیشتر به خاطر تشویق خلاقیت در ساختار زیربناها می‌تواند، منجر به صرفه جویی و کاهش گاز های گلخانه یی شود.

محمد اشرف غنی در این ارتباط، در باره افغانستان گفت:

" مسیر انکشافی افغانستان علاوه بر اینکه منجر به ازدیاد کاربن نمی‌گردد، بلکه باعث کاهش این گاز که منجر به بلند رفتن درجهء حرارت زمین، در هند، پاکستان و تمام همسایه های ما نیز می‌شود. افغانستان توانایی تولید ۳۱۶ هزار میگاوات برق را با استفاده از آب، آفتاب و باد دارد و در ضمن ما یک راه مهم برای انتقال گاز طبیعی و برق از آسیای مرکزی و حوزه کسپین، به آسیای جنوبی به حساب می‌رویم."

رئیس جمهور امریکا در این کنفرانس در مورد تغییر اقلیم گفت، رهبران جهان باید با ارادهء قوی و اهداف تازه، روی تغییرات اقلیم توافقی را ایجاد کنند.

بارک اوباما گفت، ایالات متحدهء امریکا می‌پذیرد که در مورد تغییر اقلیم می‌تواند کاری را انجام دهد.

امریکا دومین کشور تولید کنندهء گاز های گلخانهء در جهان به شمار می‌رود که در گرمای زمین نقش مهم دارد.

رئیس جمهور امریکا همچنان گفت، بودجهء اختصاص می‌دهد تا کشور های را که در نتیجه تغییرات اقلیم صدمه دیده، کمک کند و هم بتواند این پدیده را مهار کند.

قبل از این فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس از رهبران کشورهای جهان خواست تا یک قرارداد قوی را در این زمینه ایجاد و عقد نمایند.

همزمان با این، بانکی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد در این اجلاس گفت، جهان باید خیلی سریع به پیش رود تا به هدف تعیین شدهء که می‌خواهد، برسد.

این هدف محدود نگهداشتن گرمای زمین به دو درجه سانتی گراد تا پایان این قرن می‌باشد.

این کنفرانس که دیروز در شهر پاریس تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار شده بود، قرار است تا یازدهم ماه دسمبر دوام کند.

XS
SM
MD
LG