لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

نشست قلب آسیا توجه آژانس های جهانی را بخود جلب کرده است


رویترز می نویسد: نشست قلب آسیا پس از گذشت چندین ماه از برگزاری نخستین دور مذاکرات مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان برگزار شده است.

به نوشته رویترز، انتونی بلینکن، معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا یکی از شرکت کننده های این نشست از پاکستان خواسته است تا از نفوذش برای تشویق طالبان جهت آشتی با حکومت افغانستان استفاده کند.

اما رویترز با اشاره به درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و شورشیان طالب در میدان هوایی قندهار، نوشته است که امیدواری برای از سر گیری مذاکرات صلح به زودی محتمل به نظر نمی رسد.

نشست قلب آسیا توجه خبرگزاری اسوشیتدپرس را هم بخود جلب کرده، اسوشیتدپرس نوشته است: رئیس جمهور غنی به امید از سرگیری گفتگو های صلح افغانستان، امروز به اسلام آباد رسید.

اسوشیتدپرس می نویسد: نواز شریف صدراعظم پاکستان در سخنرانی اش در دومین روز این نشست روی تعهد پاکستان و تمایلش برای از سرگیری گفتگو های متوقف شده صلح افغانستان اصرار ورزید.

به نوشته اسوشیتدپرس، از زمانی که گفتگو های صلح افغانستان که به میانجیگری اسلام آباد آغاز شده بود، متوقف شد، پاکستان و افغانستان یکدیگر را به پشتیبانی از شورشیان متهم می کنند.

خبرگزاری دی پی ای آلمان به بخشی از سخنان امروز رئیس جمهور افغانستان در نشست قلب آسیا اشاره کرده و نوشته است آقای غنی گفت که افغانستان آماده مصالحه با گروه های است که از خشونت دست بکشند.

دی پی ای به نقل از یک مقام پاکستانی که نامش افشا نشده می نویسد، رئیس جمهور غنی و نواز شریف، صدراعظم پاکستان مذاکرات دوجانبه را انجام می دهند و روی چگونگی از سرگیری گفتگوهای صلح با طالبان بحث می کنند.

خبرگزاری ایرنا می نویسد: جواد ظریف، وزیر خارجه ایران یکی از شرکت کننده های نشست قلب آسیا گفته است که بخاطر احتمال بهره برداری داعش از اختلاف ها میان طالبان در افغانستان نگران اند.

به نوشته ایرنا، ظریف در یک سخنرانی در نشست قلب آسیا امروز گفت که اختلاف میان طالبان و بهره برداری داعش ازین اختلاف ها جای نگرانیست.

جواد ظریف افزوده است که به آنها نباید اجازه داده شود تا افغانستان را به یک مرکز دیگر کشتار مبدل بسازند.

وزیر خارجه ایران همچنان گفت که یک افغانستان امن و با ثبات به نفع تمام کشورهای منطقه بخصوص ایران است.

ظریف افزوده است که افراط گرایی، تروریزم و مواد مخدر همچنان افغانستان، منطقه و تمام جهان را تهدید می کند.

به گفتهء وزیر خارجه ایران، این ترسناک است که گروه های تروریست و افراطی دایره فعالیت های شان را در افغانستان گسترش می دهند.

وزیر خارجه می گوید، بخاطر احتمال بهره برداری داعش از اختلاف ها میان طالبان نگران اند.

XS
SM
MD
LG