لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

قرارداد تغییرات اقلیمی پاریس پذیرفته شد


حدود دوصد کشور جهان پس از دو هفته مذاکره قرارداد کاهش تغييرات اقليمی را پذيرفتند.

لوران فبيوس وزير خارجۀ فرانسه روز شنبه در نشست نهايی در پاريس گفت:

" من اکنون از کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد دعوت می کنم تا پیش نویس قرارداد را تصویب کند، چیزی که در اسناد تحت عنوان قرارداد پاریس یاد شده است. چنانچه دیده می شود عکس العمل درین مورد مثبت است و هیچ اعتراضی وجود ندارد. قرارداد پاریس در مورد اقلیم پذیرفته شد."

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در پیامش روی صفحه تویتر این اقدام را بزرگ توصیف کرده و گفته است که تقریباً همه کشورهای جهان روی قرارداد پاریس امضاء کرده اند.

مصطفی ظاهر رئیس ادارۀ محیط زیست افغانستان نیز در پاریس ابراز امیدواری کرده که قرارداد پاریس در مورد تغییرات اقلیمی زمینۀ انتقال تکنالوژی محیط زیست پاک را به افغانستان فراهم کند.

باربارا هندریکس وزیر محیط زیست جرمنی این اقدام را یک موفقیت تاریخی عنوان کرده و گفته که نماينده گان کشورها تاریخ ساز شدند.

تسنیم ایساپ رئیس صندوق حفاظت از حیات وحش گفته است قرارداد پیشنهادی اقدامات حکومت ها را از لحاظ تعدیل، سازگاری و امور مالی تقویت خواهد کرد.

اما، او افزوده است که نبود تضمین برای همکاری با کسانی که از اثرات فوری اقلیمی رنج می برند، بسیار نگران کننده است.

در مسودۀ نهايی پيشنهادی روی تلاش برای محدود ساختن افزايش درجه حرارت زمين به يک اعشاريه پنج درجۀ سانتیگراد و نيز بررسی پيشرفت آن در هر پنج سال تأکيد شده است.

متن مسوده همچنين مصرف سالانۀ صد ميليارد دالر در امور مالی اقليم را برای کشورهای در حال توسعه از آغاز سال ۲۰۲۰ نيز پيشنهاد کرده است.

XS
SM
MD
LG