لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

روسیه و ایران با حمایت از اسد بار دیگر به شرق میانه برگشته اند


پس از سالها کمک مالی با دمشق، مسکو در ماه سپتمبر طیاره های بمب افگن خود را به سوریه فرستاد تا مواضع مخالفان رژیم بشار اسد را بمباران کنند.

ایران نیز برای حفظ بشار اسد در قدرت سرمایه گذاری چشمگیر کرده و در نهایت تهران یک کرسی را در مذاکرات صلح سوریه به خود اختصاص داد.

اما کارشناسان هنوز هم شک دارند که این همه تلاش روسیه و ایران، این دو کشور را در موقف رهبری کننده در سیاستهای منطقه قرار دهد.

کریم بیتار رئیس تحقیقات در انستیتیوت مطالعات بین المللی و ستراتیژیک میگوید که افزایش نفوذ روسیه و ایران در منطقه واضح است.

او باور دارد که تهران و مسکو قصد دارند خالیگاهی را که با عقب نشینی ایالات متحدهء امریکا از شرق میانه به وجود آمده است، پُر کنند.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوری در سال ۱۹۹۱، مسکو نفوذش در شرق میانه را که با سرمایه گذاری زیاد کسب کرده بود از دست داد.

نفوذ محدودی که روسیه در شرق میانه حفظ کرده بود، با فروپاشی حکومتهای صدام حسین در عراق و معمر قذافی در لیبیا، تقلیل بیشتر یافت.

اما حالا ظاهراً سوریه آخرین جای پا برای مسکو در شرق میانه است و با از دست دادن آن روسیه به یک قدرت ردهء دوم در منطقه مبدل میشود.

یک دپلومات ارشد روسی در دمشق به خبرگاری فرانس پرس گفته است که غرب مسکو را فریب داد و روسیه هیچگاهی غربی ها را نخواهد بخشید زیرا آنها قطعنامهء سازمان ملل متحد را تصویب کرده و با استفاده از آن لیبیا را اشغال کردند.

او گفته است "ما هیچگاهی به آنها اجازه نخهواهیم داد که سوریه را در اختیار خود بگیرند".

اما نفوذ ایران در منطقه پس از امضای موافقتنامهء هسته یی با شش کشور نیرومند جهان بیشتر شده است.

تهران برای به حاشیه راندن رقیبش عربستان سعودی، در عراق و لبنان با استفاده از گروه حزب الله تلاش دارد نفوذ خود را ازین بیشتر بسازد.

درین حال محمد مرَندی رئیس مطالعات بین المللی در پوهنتون تهران باور دارد که روسیه و ایران باهم کار میکنند تا مانع "سقوط کامل منطقه" شوند.

آقای مَرندی پیشبینی میکند که در هفته های آینده شاهد پیوستن کشور های دیگر به موقف ایران و سوریه خواهیم بود.

هرچند روسیه، ایران و غرب رسماً گفته اند که میخواهند بحران سوریه از راه مذاکرات حل شود و هردو طرف تلاش میکنند تا جناح های درگیر سوریه روی یک میز مذاکره گردهم بیایند.

اما هنوز هم روی سرنوشت بشار اسد اختلاف دارند و ظاهراً تا پایان بازی هنوز راه درازی در پیشروست.

XS
SM
MD
LG