لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

ولسوالی درقد به پناه‌گاه امن جنگجویان و قاچاقبران مبدل شده است


طالبان مسلح ولسوالی درقد ولایت تخار را در حدود دو ماه پیش تصرف کردند و تاکنون تحت حاکمیت آنان قرار دارد.

جنرال نور محمد حکیمی قوماندان امنیه این ولایت در صحبت با رادیوآزادی گفت که در این ولسوالی سرحدی، قاچاقبران مواد مخدر، سلاح‌، مهمات و انسان از چندین سال بدین‌سو فعالیت دارند و از انتقالات اموال غیر قانونی، پول هنگفت به دست می آورند.

قوماندان امنیه ولایت تخار در ادامه گفت:

"چون درقد همسرحد با تاجیکستان است، اراضی درقد دشوار گذر و پوشیده از جنگل است برای همین، زمینهء هر چیز در درقد مساعد است، زمینه قاچاق انسان باشد زمینه قاچاق سلاح و مواد مخدر مساعد است."

در حدود سه هفته قبل، نیروهای مشترک امنیتی با راه اندازی عملیات تصفیوی برخی ساحات ولسوالی درقد را تصرف کرده اند، ولی عملیات پس از چند مدت متوقف شد.

طالبان مسلح و جنگ‌جویان خارجی از مدت چند سال است که در سدد دست‌یابی به این ولسوالی بودند، سرانجام به تصرف آن موفق شدند.

بر اساس گفته‌های مردم، طالبان مسلح و به ویژه جنگ‌جویان کشورهای آسیای میانه قصد دارند تا در این ولسوالی مراکز خود را ایجاد کنند تا ناراضیان کشورهای آسیای میانه را جلب و جذب نمایند و هم‌چنان مراکز تندروی و ماین سازی را برپا کنند.

با این حال، داکتر یاسین ضیا والی تخار می‌گوید که ولسوالی درقد در جزیرۀ دریای آمو موقعیت دارد و نبود امکانات کافی و اراضی پیچیده آن، در اجرای عملیات نظامی یک اندازه مشکلات را به بار آورده است.

آقای ضیا در این مورد گفت:

"شما در مناطقی که فعلاً قرار دارید از یک سال به این سو در تصرف طالبان بود٬ نسبت به دشوار بودن اراضی و نبود تجهیزات برای اراضی صعب العبور و موجودیت دریای آمو که این همه باعث کُندی عملیات ما در این ولسوالی شده است."

از جانب دیگر جنرال محی الدین غوری قوماندان فرقه ۲۰ پامیر مستقر در ولایت کندز می‌گوید که عنقریب به هدف بازپس‌گیری ولسوالی درقد عملیات دوامدار نیروهای دولتی راه اندازی می‌گردد.

وی گفت:

"عملیات طوفان ۱۱ در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار ادامه دارد و نیروهای ما در آن جا حضور دارد و به زودی به هدف گرفتن ولسوالی درقد عملیات بزرگ‌تر شروع می‌شود و ولسوالی را دوباره تصرف می‌کنیم."

بر اساس معلومات، طالبان مسلح از دهقانان و زمین‌داران تحت نام عُشر و ذکات پول جمع آوری می‌کنند و با پولی که از راه‌های مختلف به دست می‌آورند، سلاح، مهمات و تجهیزات جنگی خریداری می‌کنند.

از سوی دیگر باشندگاه ولسوالی درقد می‌گویند که هم از سوی نیروهای امنیتی و هم از جانب طالبان مسلح مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

ولسوالی درقد در جزیرۀ دریای آمو موقعیت داشته و نزدیک به ۵۰ هزار نفوس دارد و یکی از ولسوالی‌های دور دست تخار است.

این ولسوالی هیچ راه به خشکه ندارد و سرحد طویل و پوشیده از جنگلات با کشور تاجیکستان دارد.

گزارش: اجمل آرین، تخار

XS
SM
MD
LG