لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

ایران پرسونل بازداشت شدهء نیروهای بحری امریکا را آزاد کرد


سپاه پاسدارن ایران با صدور اعلامیهء از آزادی پرسونل نیرو های بحری امریکا که روز گذشته بازداشت شده بودند، خبر داد.

سپاهء پاسداران ایران می‌گوید، ده تن از پرسونل نیرو های بحری امریکا که شامل نُه مرد و یک زن هستند، پس از آن آزاد شدند که مقامات امریکایی از تکرار نشدن همچو یک رویداد اطمینان دادند.

پیش از این سپاه پاسداران ایران ورود دو کشتی امریکایی به جزیره فارسی این کشور را نقض حریم بحری خوانده و خواهان عذر خواهی از امریکا شد.

علی فدوی قوماندان نیروی بحری سپاهء پاسدارن امروز (چهارشنبه) در صحبت با تلویزیون دولتی ایران در مورد بازداشت دو کشتی امریکایی جزئیات داده گفت، این رویداد که ناشی از یک عمل غیر حرفه ای بود در نزدیکی جزیره فارسی رخ داد.

به گفته وی، ورود کشتی های بحری امریکا به آب های ایران بنابر مشکل تخنیکی صورت گرفته است.

پیش از این پنتاگون گفت که این کشتی ها بین کویت و بحرین در حرکت بودند که تماس با آنها قطع شد.

به گفتۀ پیترکوک سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا، تهران به واشنگتن اطمینان داده بود که پرسونل بحری این کشور بازگردانده خواهند شد.

پیش از این مقام‌های امریکایی گفتند که جان کری وزیر خارجه امریکا، شخصاً با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود تماس گرفته و او را در جریان قرار داده ‌است.

علی فدوی، قوماندان نیروی بحری سپاه پاسداران، نیز تماس‌های دیپلوماتیک را تائید کرده بود.

جلیل روشندل یکتن از آگاهان سیاسی ایران در صحبت با رادیو فردا/ رادیو آزادی گفت، شرایط طوری نیست که ایران پرسونل بحری امریکا را در بند نگهدارد.

وی گفت:

" این رویداد بسیار مهم نیست مگر اینکه یک جناح بسیار قدرتمند در ایران در پی جنگ با امریکا باشد. تجاوز در حد یک یا دو کیلومتر در شرایطی که گفته می‌شود که گویا یکی از کشتی ها با مشکل فنی دچار بوده طبیعی است."

این رویداد غیر منتظره ساعاتی قبل از آخرین سخنرانی سالانه بارک اوباما رئیس جمهور امریکا به کانگرس این کشور رخ داده است.

پیش از این در سال ۲۰۰۷ میلادی دو کشتی بریتانیا نیز در آب های مرز میان ایران و عراق از سوی ایران بازداشت شده بود.

بریتانیا در آن زمان گفته بود که این رویداد در آب های عراق رخ داده است اما ایران ادعا داشت که کشتی ها به آب های ایران داخل شده بودند.

کشتی های بریتانیایی با پرسونل آن که ۱۵ تن بودند پس از دوازده روز آزاد شدند.

XS
SM
MD
LG