لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

امریکا از ایران بخاطر رهایی ۱۰ سرباز نیروی بحری اش سپاسگزاری کرد


ایالات متحده از ایران بخاطر رهایی ده سرباز نیروی بحری امریکا از نزد مقام های آنکشور سپاسگزاری کرده است.

جان کری وزیر خارجه امریکا دیروز "چهارشنبه" به دنبال رهایی این ده تن گفت: مقام های ایرانی خیلی زود در این مورد اقدام کردند و نتیجه آن قناعت بخش بود.

نیرو های بحری ایران دو قایق امریکایی را همراه با ده سرنشین به روز سه شنبه، به خاطر داخل شدن در آب های آنکشور بازداشت کردند.

ایالات متحده امریکا، رهایی ده سرباز نیروی بحری اینکشور از بازداشت مقام های ایرانی را یک اقدام نیک از سوی تهران میداند.

جان کری وزیر خارجه و اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه، از رهایی این ده تن با دو قایق شان استقبال کردند.

به گفته کارتر، به هیچ یک از ده نظامی اینکشور در جریان بازداشت کدام آسیبی نرسیده است.

وزیر خارجه امریکا هم گفته که هر ده سرباز بازداشت شده، از تمامی امکانات لازم از جمله بستر خواب و غذای خوب برخوردار بوده اند.

به گفته جان کری، مقام های ایرانی در بازگشت همین سربازان کمک زیاد کردند و هیچ گونه برخورد نادرست با آنها صورت نگرفته است:

" میخواهم از مقام های ایرانی بخاطر همکاری و اقدام فوری شان سپاسگزاری کنم. بعضی شرایط پیش میایند که ما توانایی برخورد با آنرا داریم، در غیر آن شاید وضعیت از کنترول بیرون شود. من از اقدام فوری و مناسب مقام های ایرانی قدردانی میکنم. "

دو قایق گذمه نیرو های امریکایی، روز سه شنبه از آب های بین المللی سهواً وارد آب های ایران شدند که این کار به بازداشت سرنشینان آن انجامید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پیش از اظهارات مقام های امریکایی گفته بود: ده تن از نیرو های بحری امریکا که از سوی نیرو های ایرانی بازداشت شده بودند، رها شده اند زیرا آنها عمداً وارد آب های اینکشور نشده بودند.

به گفته سپاه، پس از آن که نیرو های امریکایی معذرتخواهی کردند، از بازداشت رها شدند و اجازه یافتند تا به آب های بین المللی باز گردند.

اما در واشنگتن، جو بایدن معاون ریاست جمهوری امریکا، این را رد کرده که گویا امریکایی ها معذرت خواسته باشند.

وزیر دفاع امریکا در یک بیانیه که در واشنگتن نشر شد، از جان کری سپاسگزاری کرده است که تلاش های دپلوماتیکش در این قضیه موثر و کارا واقع شد.

در تهران محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در صفحه تویترش نوشته است: خوشحال شده که گفتگو و احترام متقابل، نه تهدید و الفاظ تند و شدید، به قضیه بازداشت سربازان نیروی بحری امریکایی نقطه پایان گذاشت.

مقام های امریکایی میگویند: دو قایق نظامی اینکشور با ده سرنشین، شامل نه مرد و یک زن، عوارض فنی داشت و در مسیر کویت به بحرین در حرکت بود که از سوی نیرو های ایرانی متوقف و بازداشت شد.

پنتاگون دیروز گفت: ده سرباز اینکشور از جزیره فارسی که در میان عربستان سعودی و ایران قرار دارد، با دو قایق شان، حوالی چاشت چهارشنبه به کشتی طیاره بردار امریکا تسلیم داده شدند.

در عین روز، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت که جواد ظریف و فیدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، به روز شانزدهم یا هفدهم جنوری، یک اعلامیه مشترک را در مورد تطبیق توافقنامه فعالیت های هسته یی ایران نشر خواهند کرد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG