لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

در نشست امروزی در کابل روی چگونگی از سرگیری مذاکرات صلح بحث میشود


در دومین دور جلسه چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین امروز دوشنبه در کابل روی چگونگی از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان بحث و تبادل نظر میشود.

انتظار میرود در این جلسه مشخص شود که حکومت افغانستان با کدام اعضای طالبان صحبت نموده و صحبت ها در کجا و چی زمانی صورت گیرند. هدف اصلی این جلسه ایجاد یک نقشه راه برای رسیدن به صلح در افغانستان است.

وزارت خارجه افغانستان از آماده گی کامل برای این نشست خبر داده و گفته است که حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان، همتای پاکستانی اش اعزاز احمد چوهدری، دینگ شیجون نماینده خاص چین برای افغانستان و ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در این جلسه حضور می یابند.

شرکت کننده گان جلسه روی این موضوع هم صحبت میکنند که با طالبانی که حاضر به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نیستند و راه جنگ را ادامه میدهند، چی برخوردی باید صورت گیرد.

در حالیکه سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان هفته گذشته عدم وحدت میان طالبان را از مشکلات عمده سد راه آغاز فوری مذاکرات صلح خواند، شماری از کارشناسان افغان دو حلقه بودن و اختلافات موجود در صف طالبان را مشکلی عمده نمیدانند و به این نظر اند که پاکستان نقش کلیدی را در رسیدن به اهداف اصلی جلسه امروز بازی میکند.

علی احمد جلالی وزیر داخله سابق افغانستان و کارشناس امور سیاسی افغان میگوید آنچه برای مثمر بودن این گفتگوها نیاز است، اراده پاکستان می باشد: " اگر پاکستان اراده این را داشته باشد که واقعاً چنان که گفته است در مقابل کسانیکه به میز مذاکره نمی آیند اقدام میکند، آسان خواهد بود و اختلاف نظر میان طالبان باعث عدم آغاز مذاکرات صلح نخواهد شد. منتها حتی بعد از آنکه مذاکرات به نتایجی هم برسد امکان دارد بعضی گروه های که با ترویستان خارجی رابطه دارند به فعالیت های تخریبی خود ادامه دهند. "

قابل ذکر است که موضوع برگزاری نشست چهارجانبه امروز در مورد صلح افغانستان در اجلاس عمومی دیروز مشرانو جرگه مورد بحث قرار گرفت و سناتوران روی حفظ دست آوردهای سالهای گذشته و حقوق زنان تاکید نمودند.

ولسی جرگه افغانستان نیز از این نشست ها استقبال نموده ولی تاکید کرده است که حکومت افغانستان باید با این روند مسئولانه برخورد کند و شورای ملی را از هر پیشرفت در مورد پروسه صلح، در جریان قرار دهد.

XS
SM
MD
LG