لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

ایران ۱۱۸ طیاره از فرانسه خریداری می کند


رئیس جمهور ایران برای خریداری ۱۱۸ طیاره هوایی ملکی از شرکت ایربس فرانسه، قراردادی ۲۵ میلیارد دالری را امضاء کرد.

رئیس جمهور ایران دیروز در دیدار با نماینده گان شرکت های تجارتی فرانسه در پاریس گفت، ایران سر زمین مطلوبی برای از سرگیری تجارت بین شرق و غرب است.

حسن روحانی اولین رئیس جمهور ایران است که از اضافه دو دهه به این سو، به اروپا سفر رسمی می کند.

او در دیدارا ش با مالکان شرکت های بزرگ تجارتی فرانسه، آنها را به سرمایه گذاری در ایرانتشویق کرد:

وی گفت:

"هدف ما از این روابط سرمایه گذاری در ایران، اشتغال برای جوانان ما، به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها، بدست آوردن بازار مشترک برای دو طرف و در نهایت به نفع دو ملت و دو کشور است."

تعزیرات اتحادیه اروپا به طور عملی در شانزدهم ماه جنوری به پایان رسید، اما تعزیرات برخی از بانک های امریکایی بر این کشور، در برابر فعالیت شماری از شرکت های بزرگ اروپایی موانع ایجاد کرده که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند.

حسن روحانی سرمایه گذاران را تشویق کرد که در ایران سرمایه گذاری کنند و موانع ایجاد شده در سیستم های مالی و تجارتی این کشور را در هم شکنند.

رئیس جمهور روحانی از فرانسه ستایش کرد که می خواهد فضای مثبت را ایجاد کند.

وی افزود:

"فرانسه همواره در این مذاکرات نقش فعال را داشت. این مذاکرات بسیار اهمیت داشت برای اینکه برای جهانیان ثابت کرد که دیپلوماسی بسیار قدرتمند است. منطق و مذاکره می تواند بر همۀ مشکلات و لو اینکه بسیار پیچیده هم باشد، موفق و پیروز شود."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از دیدار با تاجران، یکجا با رئیس جمهور فرانسه در یک نشست خبری مشترک حضور یافت و تأکید کرد که بر تعهدات ایران در موافقتنامه با کشورهای مقتدر جهان پا برجا خواهد ماند و قدرت های جهانی، ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا و سایرین هم باید تعهدات شان در این موافقتنامه را عملی کنند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در این نشست خبری گفت:

"هدف نخست، تطبیق همۀ موارد موافقتنامه بطور جدی می باشد. همه جوانب باید تعهدات شان را عملی کنند. ما همه تلاش ها برای عملی کردن این موافقتنامه را به دقت، بررسی می کنیم و این باید برای همه شرط باشد."

فرانسوا اولاند تأکید کرد که کشورش به حقوق بشر متعهد است.

دیروز در جریان دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در پاریس یک گروه از حقوق بشر به خاطر تخطی ایران از حقوق زنان در این کشور، به مظاهره پرداختند.

روحانی و اولاند در مورد بحران سوریه نیز گفتگو کردند.

XS
SM
MD
LG