لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

دیده بان حقوق بشر: ایران هزاران افغان را به جنگ سوریه اعزام می کند


مراسم خاکسپاری علی رحیمی یک افغان که در سوریه کشته شد(آرشیف)
مراسم خاکسپاری علی رحیمی یک افغان که در سوریه کشته شد(آرشیف)

سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ روز جمعه گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هزاران افغان را جذب و به حمایت از نیروهای حکومت سوریه به آن کشور اعزام کرده است تا در کنار نیروهای رژیم بشارالاسد بجنگند و تعداد از این افغان های به جبر به آنجا اعزام می شوند.

پیتر بوخارت (Peter Bouckaert) مسوول امور عاجل سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ که در نیویارک مستقر است می گوید:

"ایران نه تنها به افغان های مهاجر به خاطر جنگ در سوریه امتیازات را پیشنهاد کرده است، بلکه تعدادی زیاد از این افغان ها می گویند که تهدید شده اند، اگر با رفتن به سوریه مخالفت کنند، از ایران اخراج خواهند شد."

به گفتهء پیتر بوخارت تعدادی از مردان و جوانان افغان که در معرض همچو تهدید در ایران قرار داشتند، از ایران به اروپا رفته اند.

حکومت افغانستان می گوید، در مورد این گزارش ها تحقیق می کند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزرات خارجهء افغانستان با ابراز اینکه در این زمینهبه آنها اطلاع رسیده، اما به شواهد نیاز است می گوید:

"به نماینده گی های سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان این وظیفه سپرده شده است که اگر در این مورد کدام شواهد و ثبوت موثق و معتبر بدست می آورند، آن را به زودترین فرصت با وزارت خارجهء شریک کنند، در این مورد همیشه تحقیق می شود، اگر در مورد کدام ثبوت و شواهد معتبر بدست بیاید، براساس آن اقدامات لازم صورت می گیرد."

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد، رژیم شیعهء ایرانحامی سرسخت رژیم بشارالاسد به شمار می آید و حمایت مالی و نظامی را برای رژیم سوریه فراهم می کند.
تهران می گوید لوای فاطمیان که از جذبی های افغان ساخته شده است، کسانی اند که برای حفاظت از امکان مقدسهء شیعه ها در عراق و سوریه بر ضد تندروان سنی مانند گروهء دولت اسلامی دواطلب شده اند.

لوای فاطمیان که به اسم دختر حضرت محمد که مرقد وی در حومهء شهر دمشق قرار دارد نامگذاری شده است، توسطنیروهای قدرتمند سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران حمایت می شود.

بیش از 10 تن از افغانانیکه سازمان دیده بان حقوق بشر با آنها صحبت کرده است، گفته اند اقارب آنها توسط مقامات ایران برای اعزام به جنگ در سوریه جذب شده اند. آنها گفته اند که افغان ها در مناطق مختلف سوریه به شمول دمشق، حلب، حمص، حما و سایر مناطق سوریه به شمول ارتفاعات جولان که با اسراییل همسرحد است، می جنگند.

رژیم اسلامی ایران حضور نیروهای این کشور را در سوریه وعراق رد کرده تاکید می کند که جنرال های اردوی ایران صرف نقش مشاوران را در سوریه وعراق دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG