لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

روحانی از شرکتهای امریکایی خواست که در ایران سرمایه گذاری کنند


حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران از شرکت های امریکایی دعوت نمود که در اقتصاد در حال تغییر ایران سرمایه گذاری کنند.

رئیس جمهور ایران حسن روحانی روز سه شنبه اظهار داشت که کشورش با سرمایه گذاری شرکت های امریکایی در اقتصاد آن و یا اشتراک آنها در تشبث های مشترک هیچ مشکلی ندارد.

به گفته رئیس جمهور ایران، لغو تحریم ها در نتیجه موافقت اتُمی این کشور با قدرت های بزرگ، راه را برای سرمایه گذاری خارجی باز می کند و ایران را به یک کشور صادر کننده و تولید کننده تبدیل خواهد کرد و اتکای اقتصاد ایران را به نفت کاهش خواهد داد.

همزمان با آن او بر تندروان در رهبری ایران تنقید کرد که مانع اشتراک دو همکار میانه رو وی در دو انتخابات مهم کشورش شدند که این عمل می تواند زمینه را برای بی ثباتی سیاسی در ایران مساعد بسازد.

ایران در اخیر همین ماه میلادی انتخابات پارلمانی را برگزار می کند.

با پایان تحریم ها و باز شدن دروازه های ایران، چندین شرکت خارجی با سرعت داخل اقدام شده و می خواهند خالیگاه های اقتصادی و تولیدی را که در ایران وجود دارد پُر کنند.

اما بسیار قراردادها هنوز نهایی نشده اند. از سوی دیگر شرکت های امریکایی هنوز در این راستا قدم نبرداشته و عقب نشینی می کنند.

اما رئیس جمهور ایران حسن روحانی دیروز در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: اگر شرکت های امریکایی میل داشته باشند که به ایران بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند و یا فابریکه های تولیدی را بیاورند، ایران هیچ مشکلی با آن ندارد.

او افزود اقتصاد ایران با سرعت تغییر خواهد کرد.

ایران می خواهد با لغو تحریم ها صادرات نفت خود را بیشتر بسازد، اما نزول نرخ نفت در ۱۸ ماه گذشته از ۱۱۵ دالر هر بیرل به ۳۵ دالر هر بیرل به اقتصاد کشورهای تولید و صادر کنند نفت، اوپک ضربه شدید وارد کرده است.

رئیس جمهور ایران می گوید:

"امروز هر چه که بود با کاهش قیمت نفت خیلی فشار بر ما آمد. اما در کنار این کاهش قیمت نفت می شود یک فرصت را هم دید."

اقتصاد ایران در نتیجه تحریم های بین المللی ضربه شدید خورده است. اما آقای روحانی به سخنان رهبر مذهبی ایران آیت الله علی خامنه یی اشاره نموده گفت: مشکلات دیگر داخلی نیز دلیل رکود اقتصادی در این کشور می باشند:

"رهبری فرمودند که تحریم مشکلاتی که ایجاد کرده بود ۴۰ درصد بوده ۶۰ درصد مشکلات مربوط نمی شود به تحریم مربوط می شود به مسایل داخلی خودمان."

روحانی اظهار داشت، باز شدن راه برای تقویه شبکه سیاحت یا توریزم می تواند رشد اقتصادی ایران را هشت درصد بلند ببرد که در آن صورت درجه تورم یا انفلاسیون و همچنان بیکاری کمتر خواهد شد.

اما رئیس جمهور ایران حسن روحانی تأکید نمود که برای رسیدن به یک موفقیت دلخواه در شبکه اقتصادی، کشورش به اصلاحات ضرورت دارد.

XS
SM
MD
LG